Flitsvakantie vol verrassingen

Het was voor de Columnisten een lange zomervakantie, maar ook ik ben weer terug voor een nieuw seizoen! Net als Roel gisteren deed zal ik wat vertellen over de tijd dat ik afwezig was. Helaas heb ik niet zoveel spectaculairs te vertellen over mijn stage bij TNO of mijn scriptie, hoewel beide ervaringen zeker boeiend en leerzaam waren. Ook ben ik, door de drukte omtrent het afronden van mijn studie, niet echt voor langere tijd weg geweest. Waar ik echter wel over wil vertellen is een specifiek weekend medio juli, waarin ik samen met een goede vriend een ‘surprise me’-vakantie had geboekt.

Zoals de naam al een beetje impliceert, betreft dit een vakantie waarbij de bestemming tot het laatste moment een verrassing blijft. Het enige wat je hoeft te doen is geld overmaken, en de rest wordt georganiseerd. Op vrijdagochtend kwamen we dus op Schiphol aan, zonder enig idee waar we ons die avond zouden bevinden. Het enige wat we hadden doorgekregen was een weerbericht – boven de 30 graden en zonnig, dus vermoedelijk ergens in Zuid-Europa. De code die we doorkregen onthulde uiteindelijk dat we naar Turijn zouden gaan.

Turijn

Onvoorbereid op reis gaan zorgt soms voor enige lachwekkende situaties. We hadden bijvoorbeeld tot de laatste dag geen flauw idee hoe we tickets voor de tram konden bemachtigen, dus hebben we steeds erg alert moeten zijn op controleurs. Dit leidde ertoe dat ik eens zeer fanatiek tegenover mijn reisgenoot benadrukte dat dit toch echt onze eindhalte was, terwijl we in werkelijkheid nog drie haltes verder moesten. Ik had namelijk een geüniformeerde man gespot die ons nog weleens in de ellende had kunnen storten.

Verder was de taal wellicht een iets groter probleem dan het normaal zou zijn. De eerste avond dineerden we in een restaurant dat was aanbevolen door de receptionist van ons hotel. Aldaar, in Italië, had ik als Nederlander een Engelse menukaart voor me, maar omdat het mijn enige gemeenschappelijke taal met de serveerster was, bestelde ik in het Frans. Ik had immers geen gelegenheid gehad om mijn Italiaans op te halen, of een boekje te kopen dat dat voor me zou doen.

Niettemin hebben we een heerlijke tijd gehad in Turijn. We hebben een deel van de tijd doorgebracht met wandelingen naar de befaamde ‘Monte dei Cappuccini’ (nee, ik had er ook nog nooit van gehoord), door ons omgedoopt tot de Koffieberg, en langs de Via Roma, een soort PC Hooftstraat. Na het eten bevonden we ons op een pittoresk Italiaans pleintje dat ‘la dolce vita’ uitademde als geen ander. Sfeervolle jazzmuziek op de achtergrond, spelende kinderen, zwoele avondwarmte. Het had zo het decor kunnen zijn voor een romantische komedie, en ze verkochten er ook nog smaakvolle speciaalbieren. Eigenlijk belandden we min of meer bij toeval op dit pleintje; als we van tevoren de vakantie meer uitgestippeld hadden, waren we misschien wel een heel andere kant uit gegaan. Het avontuur aangaan heeft dus zeker geloond.

Op zondag vlogen we weer terug naar Nederland, wat betekent dat we maar anderhalve dag echt van de vakantiebestemming hebben kunnen genieten. Toch had ik niet eens per se het gevoel dat het te kort was. Even een weekendje het avontuur aangaan is goed genoeg. Je wandelt even rond in een stad die je nog nooit gezien hebt voor je weer terugkeert naar je normale leven, waarin je de meeste dingen mijlenver van tevoren ziet aankomen. Al met al was het een flitsvakantie vol verrassingen, die ik zeker nog een keertje over wil doen!

One thought on “Flitsvakantie vol verrassingen

Deel je mening!

