Mijn eerste campagne

De verkiezingen voor de waterschappen en de Provinciale Staten zijn eindelijk voorbij. D66 heeft het beste resultaat in 25 jaar gehad, de Eerste Kamer is nog nooit zo verdeeld geweest als nu, en volgens mij weet nog steeds niemand eigenlijk wie er überhaupt in de Provinciale Staten is gekomen. Maar hé, de treinstations staan in elk geval niet meer vol met van die mensen in jasjes met een partijlogo die flyers uitdelen.

Ik was één van die mensen.

Kijk maar.

Sinds afgelopen december ben ik lid van D66, waarmee dit de eerste verkiezingscampagne is waar ik zelf ook aan meedeed. De afgelopen week heb ik voor vier dagen minimaal twee uur per dag besteed aan flyeren voor de Democraten, waarin ik een aantal dingen ontdekte.

Standpunten zijn niet belangrijk

Je zou denken dat de zwevende kiezer informatie in zou willen winnen van de verschillende partijen, maar niets is minder waar. Gedurende de vele uren aan flyeren is er maar op één dag daadwerkelijk vragen aan mij gesteld over de standpunten van D66, en dat was bij een speciaal daarvoor bedoelde kraam. Men pakte de flyer aan en liep vervolgens weer door. Dat ik meestal bij het station zat te flyeren zal eraan bijgedragen hebben, omdat mensen snel ergens naartoe moeten, maar zelfs toen ik zaterdag bij de markt stond was men niet bijzonder navragend.

En niemand stelde een vraag over de provincie. Er was een man die zijn ongenoegen uitte over dat D66 de nieuwe zorgwet heeft geaccepteerd, en een vrouw die tot ieders verbazing een vraag had over de waterschappen (waar D66 overigens niet aan meedeed). Het is definitief een Eerste Kamerverkiezing geworden, maar dat had ik wel verwacht.

Flyeren is niet zo irritant als ik dacht

Wat ik níet had verwacht, is dat het publiek redelijk positief tegenover het flyeren zelf staat. Persoonlijk heb ik een absolute hekel aan marketers, van die overduidelijk gespeeld geïnteresseerde studenten die je dagelijkse routine verstoren, en proberen op je emoties in te spelen zodat ze die provisie per nieuwe donateur op kunnen strijken. Ik had eenzelfde soort reactie verwacht bij de campagnevoerders: alhoewel het volledig op vrijwilligersbasis wordt gedaan, promoten ze wel een partij waar je het waarschijnlijk niet mee eens bent.

Maar niets is minder waar. De meerderheid van de voorbijgangers sloegen de flyers beleefd af, maar een zeer groot deel nam deze wel aan, en meerdere keren werd ik actief benaderd voor een flyer. In veel gevallen werden flyers van andere partijen niet aangenomen, maar die van D66 juist wél. Wat stiekem best wel goed voelde.

Kortom, dat cynische beeld van een publiek dat vooral niet gestoord wilt worden en campagnes ziet als een invasie moet ik misschien een beetje bijstellen.

Solidariteit met andere partijen

In het huidige, extreem verdeelde politieke klimaat, waarin 6 partijen over meer dan 7 zetels beschikken, zou je verwachten dat de partijen zo hevig met elkaar concurreren dat zij elkaar het licht in de ogen nog niet gunnen. Zeker wanneer men antiposters gaat opplakken.

13429425_635614951670395021
Nota bene door een coalitiepartij. Niet dat het heel succesvol bleek.

Maar ook met campagnevoerders van andere partijen kon ik prima overweg. Tuurlijk, onder partijgenoten zullen de andere partijen vast wel worden bekritiseerd of in ieder geval erover geroddeld, maar ik heb prima gesprekken kunnen voeren met flyeraars van de VVD, GroenLinks, PvdA en de SP. Die verhitte strijd wordt schijnbaar op andere plaatsen gevoerd, en door andere mensen.

Al met al was het een succesvolle campagne voor D66 Leiden: met 21,5% van de stemmen zijn zij de grootste van de stad, en de derde van Zuid-Holland. Ik hoop graag bij de volgende verkiezingen opnieuw hieraan bij te kunnen dragen.

Deel je mening!

