De toekomst

Er zijn heel veel dingen die ik in mijn toekomst zou willen doen. Ik denk aan verschillende eigen bedrijfjes, waar een eigen hostel mijn grootste droom van is. Het lijkt me heel leuk om (jonge) toeristen van over de hele wereld een slaapplaats aan te bieden en hun verhalen te horen. Hostels zijn een omgeving waar ik mezelf heel prettig in voel en waar ik met veel plezier heen ga. Dat is iets waar ik ook veel in zou willen investeren. Maar dat zijn dromen.

Als ik wat lekkerder in mijn vel zit, met een toekomst waar ik op kan bouwen en een diploma waar ik op terug kan vallen, dán zijn dit ideeën die ik opnieuw kan overwegen. Maar hoe groot is tegen die tijd de kans dat ik het dan allemaal wel prima vind? Als ik mijn lerarenopleiding heb afgerond zal ik leraar willen worden, omdat ik daar een papiertje voor heb. Als ik eenmaal leraar ben, zal ik dat niet willen opofferen voor het risicovolle hostel uit mijn dromen.

En die droom zal dan blijven knagen. Het is iets dat ik graag wil, maar waar ik geen enkele achtergrond in heb. Het zal dus altijd een risico blijven. Wanneer is het moment om te zeggen dat dat risico het waard is? Ik vrees dat dat nooit zal komen en dat is een heel deprimerende gedachte. Maar uit het niets een hostel stichten is een uitdaging die moeilijk is aan te gaan.

Op mijn zeventiende moest ik een studie kiezen. Bedrijfskunde en toerisme lagen en liggen nu niet direct in mijn lijn der interesses. En toen ik met mijn eerdere opleiding stopte koos ik ook weer voor twee andere interesses van mij: Engels en jongeren. Daar zie ik een duidelijke toekomst in, maar of dat beroep mijn passie ook zal worden weet ik zo net nog niet.

Wij zijn allemaal zo geconditioneerd om te kiezen voor een toekomst; duidelijkheid, zekerheid en financiële stabiliteit. Dat zijn ook zeer belangrijke dingen om naar te streven, maar hoeveel laten we hiervoor schieten?  En hoeveel spijt gaan we hiervan krijgen? Dat zijn vragen die nu niet te beantwoorden zijn, maar als dat wel kan is het misschien te laat. Dit is een blog vol vragen en onzekerheden, maar voor de verandering heb ik voor mezelf geen antwoorden klaar. Dat maakt me bang en dat is menselijk.

Dit keer sluit ik niet af met een krachtig statement, want dat bestaat nu niet. Liever eindig ik met vragen: Wat zijn jullie dromen? En gaan jullie daarvoor of liggen jullie prioriteiten ergens anders? Hoeveel dromen ben je bereid te laten varen voor je toekomst? En hoeveel mogelijke toekomst laat je varen voor je dromen?
Hoeveel vrede heb jij met de toekomst die je voor jouzelf hebt gepland?

One thought on “De toekomst

  1. Daan Kusen 18 maart 2015 / 21:07

    Ha. Ik heb geen toekomst gepland. Of in ieder geval, de wegen die ik heb bewandeld tot nu toe moest ik vroegtijdig afslaan vanwege het een of ’t ander. Dus ik heb geen flauw idee hoe ‘de toekomst’ er uit gaat zien.

Deel je mening!

