Verdrinken in keuzes: waarom ik nog geen nieuwe laptop heb

Keuzestress verlamt. Intuïtief weten we dat allemaal. Als we moeilijke keuzes moeten maken, die de rest van ons leven mogelijk sterk beïnvloeden, klappen we dicht. Maar waar veel mensen niet bij stilstaan, is het feit dat dat niet alleen geldt bij levensgrote keuzes. Het speelt ook een rol bij trivialere zaken. Een interessant voorbeeld uit mijn persoonlijke leven is de keuze voor een nieuwe laptop.

Help!

Toen ik in 2008 begon met studeren aan de Universiteit Twente, werd ik verplicht een goede laptop aan te schaffen, omdat dit nodig was bij het gebruik van bepaalde computerprogramma’s. Er stonden op de website van de universiteit twee modellen vermeld: een high-end- en een budgetmodel. Dat was het. Natuurlijk betekende dat niet dat het verboden was om een andere aan te schaffen, maar wel dat het aangeraden werd om deze te nemen. Het was verhoudingsgewijs goedkoper omdat de computers massaal ingekocht konden worden. Bovendien zat er op de campus een servicecentrum voor deze systemen, voor als je eens problemen had met je laptop. Ik ben er wel een paar keer geweest voor falende internetverbindingen en zelfs een keer om het binnenwerk te laten stofzuigen. Gratis natuurlijk.

Hoe dan ook, ik koos dus het high-end-model. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en woon ik aan de andere kant van het land, en mijn oude trouwe computer is gewoon mee verhuisd. Inmiddels is hij wel gedegradeerd tot stationaire computer – de accu is al jaren defect – en heb ik een nieuw besturingssysteem erop moeten zetten omdat hij nog met Windows XP was geleverd. Maar hij doet het nog steeds. De ouderdom komt echter met gebreken, en hij is een keer aan vernieuwing toe, zelfs na de reparatie afgelopen najaar. Dit onder meer getuige het feit dat hij ongeveer de helft van de tijd uitvalt als ik een aflevering Breaking Bad op volledig scherm probeer te kijken.

Keuzes maken in het leven is soms moeilijk. Het is bijvoorbeeld de reden dat ik drie verschillende studies heb gedaan. Maar het is ook de reden dat ik nog altijd werk op mijn hoogbejaarde laptop. Als ik op een willekeurige computerwebsite het aanbod bekijk, schiet ik spontaan in een depressie. Het is namelijk even een ander verhaal dan toen ik kon kiezen uit een goedkope of een dure. Een oneindige muur van schermen en toetsenborden staart je aan zodra je op enter drukt. Er zijn simpelweg teveel opties. Het is niet mogelijk om de beste of zelfs maar een acceptabele keuze te maken. Dus is de enige reserve-optie om helemaal geen keuze te maken en te blijven aanmodderen met een systeem dat eigenlijk niet meer voldoet. De struisvogelmethode, zeg maar.

Het is jammer dat het met computers niet net zo werkt als met auto’s. Ik zou het enorm op prijs stellen om een kleinere selectie computers eerst eens een testritje te geven. Kijken of alles snel genoeg is, of alles erop draait wat ik erop wil draaien, et cetera. Dat zou de keuze nog steeds lastig maken, maar in ieder geval een minder grote berg om te beklimmen. Helaas werkt het zo niet, en dus zal ik binnenkort ergens een knoop moeten doorhakken. Hopelijk lukt het me voor deze definitief op zwart springt…

One thought on “Verdrinken in keuzes: waarom ik nog geen nieuwe laptop heb

  1. Daan Kusen 12 maart 2015 / 23:36

    Gewoon een Macbook Pro! Overstappen op Apple was de beste keuze die ik afgelopen zomer gemaakt heb, qua technologie.

Deel je mening!

