Alcohol is niet de grote vijand

Zoals iedereen inmiddels wel weet, breek ik vaak een lans voor de legalisatie en acceptatie van drugsgebruik. Het doet me persoonlijk deugd om te zien dat ik daarmee zowel medestanders als tegenstanders heb gekweekt. Dat betekent in ieder geval dat mijn visie iets teweegbrengt. Toch zie ik aan beide kanten van het spectrum nog wel redeneringen die nogal vreemd zijn. Op dit moment wil ik vooral ingaan op een vreemde reactie die vaak de kop opsteekt bij mijn medestanders. Ik heb het dan over het demoniseren van alcohol.

Absoluut waar, maar dat zegt nog niet zoveel.

Zodra mensen hebben ingezien dat drugs als cannabis, paddo’s, MDMA en LSD niet zo levensgevaarlijk zijn als ze altijd dachten, zoeken ze vaak naar argumenten om die drugs te legaliseren. En eerlijk is eerlijk: die zijn er legio. Helaas wordt vaak de toevlucht genomen tot de vergelijking met alcohol. Een vergelijking op zich is nog niet eens onterecht; alcohol is inderdaad net zo goed een drug als de vier voorbeelden die ik hierboven noemde. Maar in die vergelijking wordt meestal vooral benadrukt hoe gevaarlijk, verslavend en dodelijk alcohol is, en dat andere drugs in verhouding best meevallen.

Neem bijvoorbeeld dit artikel, dat ik zag langskomen op mijn tijdlijn vandaag. Cannabis wordt er ‘de veiligste drug ter wereld’ genoemd, en alcohol een ‘moordenaar’. Een paar jaar geleden was er ook al een onderzoek waarbij alcohol helemaal bovenaan de lijst kwam te staan van gevaarlijkste drugs. Ook toen werd, zonder naar de methodologie van het onderzoek te kijken, meteen geroepen dat het een schande was dat alcohol gewoon verkocht wordt terwijl al die veiliger drugs illegaal zijn. Dat is in mijn ogen een onjuiste reactie.

Ja, alcohol is gevaarlijk en vaak onderschat als drug. Ja, alcohol kan een mens kapot maken. Maar alcohol is niet onze grote vijand. Het is onredelijk en oneerlijk om, als tegenreactie op de demonisering van drugs, dan maar alcohol zoveel mogelijk zwart te maken. Iedereen kent de verhalen over alcoholisten die zichzelf kapot zuipen, en bijna iedereen kent wel iemand die structureel teveel drinkt. Maar de meerderheid van de bevolking kiest er alsnog voor om af en toe gebruik te maken van deze drug. Slechts een klein deel krijgt daarmee significante problemen in zijn leven. Massa’s studenten drinken bijvoorbeeld behoorlijk veel bier, en maar een klein percentage wordt echt verslaafd, of ondervindt er ernstige lichamelijke of geestelijke klachten van later in zijn leven. Net als met wiet en pillen dus.

Alcohol demoniseren is niet alleen onredelijk, het kan ook averechts werken als je echt iets wil veranderen. Wie, net als ik, een voorstander is van legalisatie en acceptatie van drugs, kan beter niet proberen om de rest van de wereld ervan te overtuigen hoe slecht het legale alcohol is. Daarmee bereik je niet dat mensen anders gaan denken over jouw favoriete drug. Ze gaan in plaats daarvan eerder negatiever denken over alcohol. Dat kan misschien voor veel mensen geen kwaad, als ze daardoor kritischer gaan kijken naar hun eigen alcoholgebruik. Maar wel als de gevaren van alcohol vervolgens worden gebruikt als argument om drank te verbannen. Je krijgt zo eerder een conservatiever dan een progressiever drugsbeleid.

Nee, alcohol verbieden moeten we niet willen. Het zou ideaal zijn als iedereen gewoon zelf zou mogen kiezen welke risico’s hij of zij wil nemen op het gebied van drugs. Maar mensen moeten zich dan in de eerste plaats objectief bewust worden van de risico’s die al die verschillende drugs hebben. En dat bereik je niet door continu over en weer te schreeuwen wat nu gevaarlijker is: alcohol of andere drugs.

Deel je mening!

