Eenrichtingsdenkers

Ik heb een nieuwe band ontdekt. Ik luister het als ik vrolijk ben; ik wil ervan dansen en mee zingen en als de zon schijnt maakt het me gelukkig. Het is alleen jammer dat de meeste mensen verwonderd en afkeurend hun wenkbrauwen optrekken als ik hun naam noem. Ik ben sinds kort namelijk helemaal weg van One Direction. Ik geef meteen toe dat hun muziek niet de meest hoogstaande is; het is namelijk niet heel ingewikkeld. Wél schrijven ze allemaal mee aan hun eigen nummers en is er geen twijfel over mogelijk dat de muziek die ze maken ontzettend catchy is. In mijn ogen is de enige reden dat veel mensen zich tegen One Direction keren dan ook het feit dat ze vooral populair zijn onder tienermeisjes. En dat is zonder overdrijving de slechtste reden ooit.

Ik moet bekennen dat ik nog niet helemaal ondergedompeld ben in de wereld van 1D (ik spreek het taaltje al wel!). Momenteel heb ik hun meest recente album Four op  repeat staan, dus die kan ik inmiddels wel voor een groot deel meezingen. Eén ding in het bijzonder is me tijdens het meermaals luisteren opgevallen: 80% van hun liedjes had door om het even wie anders gezongen kunnen zijn en óók niet-vijtienjarige-meisjes waren vol lof geweest. Een zanger als Ed Sheeran schrijft ook vrolijke nummers die gaan over liefde en geluk, maar hij heeft een heel andere schare fans – waar ligt dat dan aan?

Toen ik een tienermeisje was was McFly een ding. Iedereen was er weg van en ook nu nog zijn veel mensen van mijn leeftijd gek op de band. Het is jeugdsentiment, maar het is ook het soort muziek dat je tijdens het lopen om een lantaarnpaal wil laten zwieren. One Direction is niet veel anders. Veel van hun muziek doet me ook denken aan McFly en het effect dat One Direction op me heeft lijkt ook veel op dat van McFly. Toch zijn het vaak die mensen die vroeger (en nu!) McFly de hemel in prezen die tegenwoordig voor One Direction de neus op halen.

Dat je muziek niet goed vindt is prima. Smaken verschillen en daar heb ik niets tegen in te brengen. Voordat je echter direct een mening klaar hebt over bijvoorbeeld One Direction, denk goed na over waar je mening vandaan komt. Het kan jouw genre niet zijn, of hun stemmen kunnen je niet aanstaan. Maar misschien zijn het de puberende fans en misschien ligt het eraan dat jouw omgeving de jongens niet kunnen waarderen. Sta er dan eens bij stil hoe zwaar die factoren voor jou mee moeten tellen. Is dat daadwerkelijk waar je je mening op wil baseren, of geef je het toch een keer een kans en laat je je net als ik verleiden door het charisma waarmee Harry, Louis, Zayn, Niall en Liam de wereld bezingen?

One thought on “Eenrichtingsdenkers

  1. Daan Kusen 21 februari 2015 / 18:33

    Ik zal even twee minuten stilte inlassen om dit verlies een plaats te geven.

Deel je mening!

