Hoe De Roze Wildernis mij vertelde dat ik een slechte kind-ouder relatie heb

derozewildernisIk stuitte laatst per ongeluk op de laatste aflevering over De Roze Wildernis. Ik kwam per abuis bij dit gedrocht van een programma terecht en had meteen door dat dit een topper moest worden. Met Arie Boomsma, over homoseksualiteit, dát had ik nog nooit eerder gezien. Origineel! En dan met een les over mensen die dichter bij elkaar komen? Dat kon ik niet missen. Maar ach en wee! Door dit programma ben ik er echter achter gekomen dat ik al jaren een barslechte relatie heb met mijn ouders. Bedankt, he Arie!

Voor degenen die het programma niet kennen, even een korte samenvatting. In De Roze Wildernis gaan ‘jonge homo’s met hun vader op survivalkamp om te zorgen voor meer acceptatie’, aldus de KRO. Sowieso natuurlijk al een redelijk opmerkelijk idee. Gaat het niet lekker tussen jou en je ouders? Op survivalkamp dan maar! Maar dit is niet zomaar een survivalkamp, de jongens en hun vaders trekken naar het prachtige Buenos Aires, waar een grote Gay Parade gehouden gaat worden.

Allemaal mooi en aardig. Maar het programma heeft enkele serieuze implicaties. Zo zien we dat de vaders meer respect krijgen voor de jongens, naarmate zij het er beter vanaf brengen in de ‘wildernis.’ Met andere woorden, het is oké om homoseksueel te zijn, zodra je óók de stoere mannelijkheid laat zien de gepaard gaat bij ons idee van heteroseksualiteit. Dán kan je vader je accepteren zoals je bent.

En wat houdt dat dan in, dat accepteren? Dit was het gedeelte waar mijn nekharen van overeind gingen staan en waardoor ik  besefte dat ik al jaren lang een compleet fucked up relatie heb met mijn ouders. De jongens gaan namelijk naar de gay parade, in redelijk heftige pakjes. Denk aan latex jurkjes, korte broekjes, geen shirt en een BDSM-ketting met riemen. De jongens laten de pakjes zien aan de vaders en deze reageren er positief op. Acceptatie compleet!

Dat is natuurlijk compleet bizar. Want welke ouder ziet nou graag zijn kind in een hyperseksueel pakje? Ik denk niet dat mijn ouders (en met name mijn vader, gok ik zo) gecharmeerd zouden zijn van een BDSM-ketting, en al helemaal niet van een cowboyoutfit die eigenlijk inhoudt dat ik als een lustobject op een bus sta te dansen. Betekent dit dat de jongens dit niet moeten doen? Dat het verkeerd is? Absoluut niet, maar om dat in verband te brengen met de acceptatie van ouders, vind ik nogal onterecht. Er zijn genoeg dingen die ik doe, die mijn ouders niet zouden goedkeuren (sorry mama en papa, ik weet dat jullie deze blogs lezen), maar dat hoeft ook niet. Voor een goede relatie hoeven je ouders namelijk niet alles wat je doet goed te keuren. En al helemaal niet op seksueel gebied.

Maar dan de eindscène. Inmiddels zijn de jongens en de vaders na een enerverende reis weer terug in Nederland. Ze bespreken hoe het nu gaat. De band is nu veel beter, want waar papa eerst nooit langs kwam in Amsterdam, doet hij dat nu wel. Daarbij is bij een ander koppel de band ook beter, want zijn vader zegt nu veel dat hij van hem houdt en er wordt meer geknuffeld in de familie. Nu is het pas zoals het hoort, een echte vader-zoon relatie.

Dit programma laat ons dus zien wat een goede relatie is. Dit is dat je alle seksuele uitspattingen van je kind accepteert. Dat je het kind veel (letterlijk!) vertelt dat je ervan houdt én vaak bij je op bezoek komt. Natuurlijk zullen de jongens in het programma dit echt zo ervaren hebben, maar waarom geen verhaal van iemand die niet per se zo’n over-de-top perfecte relatie met zijn ouders hoeft te hebben?

Ik woon nu al drie jaar in Amsterdam. Mijn vader komt vooral op bezoek als ik weer moet verhuizen, of als hij verplicht wordt meegesleept door mijn moeder. Overigens zijn we met zijn allen in mijn gezin überhaupt niet zo van het knuffelen, of van het elkaar constant vertellen dat je van elkaar houdt. Dankzij de Roze Wildernis weet ik nu dat dit een slechte relatie is. Mijn ogen zijn geopend! Op naar een survivalkamp dan maar?

Deel je mening!

