‘Je doet je best maar’

Sinds enkele maanden werk ik net als Roel bij de railcatering. Dat is hartstikke leuk werk, want je bent de hele tijd op de been en hebt tijdens je dienst zelf controle over wat er gebeurt. Er zijn targets ingesteld, maar die zijn doorgaans heel goed haalbaar en als dat eens niet lukt zal het niet het einde van je carrière betekenen. Uiteindelijk is het vooral dus heel gezellig en afwisselend werk. Helaas kom je, net als in iedere andere zaak, ook wel eens ontzettend vervelende mensen tegen. Het type mens dat geen ‘dankjewel’ of ‘alsjeblieft’ kan missen; het type mens dat ‘de klant is koning’ soms iets te letterlijk neemt.

Zij is heel lief; jij ook voor haar?

Bij de railcatering neemt dit soort mensen vaak de vorm aan van iemand die je zo hard negeert dat het gevoel van ongemak bijna tastbaar wordt. Ook zijn er de mensen die weigeren hun schouder voor je opzij te bewegen, terwijl ik met alles wat ik bij me draag een enorm gevaarte ben. Laatst nog stond iemand in het gangpad van de trein waar ik langs moest. Ik vroeg netjes(!!) of we ons misschien zo konden manoeuvreren dat ik er nog langs kon. In reactie daarop kreeg ik het uiterst botte “je doet je best maar”. Mensen laten de conducteurs er vaak zonder problemen langs, hoewel zij boetes uitdelen. Het enige dat ik doe is een service aanbieden, maar toch word ik soms met weinig respect behandeld. Het is dit soort mensen dat me op een dag goed werken toch met een slecht  humeur naar huis kan laten gaan.

De railcatering is dus niet het enige bedrijf waar dit soort klanten voorkomt. Mensen die bij de supermarkt werken komen klanten tegen die hevig telefonerend proberen af te rekenen, en elke winkel kent de mensen met haast. Dat je niet de hele dag de tijd hebt snap ik. Dat je daarom elke vorm van beleefdheid maar laat varen kan ik met mijn pet niet bij.

Winkels zijn er voor jou, de klant. Mensen die in winkels werken doen dat om jou te helpen, te woord te staan, en te verschaffen wat je nodig hebt. Zonder hen had jij niet kunnen krijgen waar je behoefte aan hebt. In de ochtendspits, als ik langskom, kan ik me maar al te goed voorstellen dat je snakt naar je gebruikelijke bak koffie. Ik ben precies hetzelfde en kom mijn dag óók niet door zonder. Maar als je die dan hebt gekregen, is het toch niet te veel gevraagd om een blijk van dank te geven?

Iris schreef al eens over hetzelfde fenomeen in de horeca; dat onbeleefde gedrag van mensen die ervan uit gaan dat de wereld om hen draait. Het kan niet. Wij zijn er om jou te helpen, en geloof me: dat doen we met plezier. Ten minste, als jij een kleine glimlach op je gezicht kunt dwingen en misschien eens een dankwoord kunt prevelen. In het geval van de railcatering: kijk ons eens aan en schud je hoofd als je niets hoeft, in plaats van uit het raam te blijven staren als iemand je een goede morgen wenst. Het maakt onze werkdag een stuk zonniger, en dat kunnen we in deze koude wintermaanden allemaal goed gebruiken.

11 thoughts on “‘Je doet je best maar’

  1. Daan Kusen 7 februari 2015 / 19:02

    Railcatering. Het is natuurlijk super handig als je geen tijd hebt om iets van huis mee te nemen of iets bij de kiosk te halen, maar ik vraag me natuurlijk ook af… waarom zou je niet ff twee/drie uurtjes zonder eten of drinken kunnen?

    • Elise 9 februari 2015 / 11:09

      Daar heeft Meike toch niks mee te maken? Hetzelfde voor alles wat er op het station aangeboden wordt: je kan waarschijnlijk best zonder, maar dat is hier het punt niet en ook niet iets waar de medewerkers zich druk om moeten maken. Al is het iets wat jij niet nodig hebt; wees lief voor je medemens.

      • Daan Kusen 9 februari 2015 / 12:10

        Heeft met medemens niets te maken. Ik vroeg me gewoon serieus af hoe het fenomeen is ontstaan. En het punt? Het punt is dat mensen klootzakken (kunnen) zijn. En dat de uitzonderingen extra fijn zijn op zo’n dag vol mensen. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. En ik heb nergens gesteld dat ik het niet nodig heb. Ik koop ook wel eens wat. Alleen heel af en toe. Verder val ik het beroep totaal niet aan of zo. Ik was gewoon nieuwsgierig.

    • Meike van Roessel 9 februari 2015 / 22:53

      Ja soms heb je geen tijd, dus is iets in de trein handig; soms val je bijna in slaap in de trein en komt die koffie als geroepen. Verder zijn het ook heel veel dagje-weg mensen die gewoon gezellig willen keuvelen over een bakkie pleur. Er zijn doorgaans in ieder geval genoeg mensen die het heel fijn vinden!

      • Daan Kusen 9 februari 2015 / 22:56

        En dat is hun goed recht :)

  2. Jebentgewooneenzeurpiet!!!! 10 februari 2015 / 18:43

    Nou zeg Meike ik vint dat je een zeurpied bend!! Je bent gewoon aan het ovuleren en je vint dat niet leuk dus daarom haat je op de wereld!! ook ik was ooit jouw leefteid en meid ik kan je vertellen dat je ooit stopt met janken en gewoon meedoet met de rest van de samenleving!

    toi toi

  3. JeMama 14 februari 2015 / 18:04

    Meike!!!!!!.. Je moeder hier. Je dagelijkse portie frietjes wordt koud!!!!! Kom eten meid! Je zusje dekt de tafel alvast nadat ze klaar is met ovuleren.

    Xoxo een oude klasgenoot

  4. Tyas Bank 14 februari 2015 / 18:40

    Verschrikkelijk is wel de trein naar Nijmegen of was het Eindhoven(?) op een Zaterdag. Die zit standaard stampvol maar de leiding van de railcatering verwacht wel dat je daar doorheen ploegt. Hoe vaak heb ik dat wel niet geweigerd omdat je anders mensen echt uit een gangpad moet duwen. Dat kan geen goede service zijn.

  5. Collega Rotterdam 27 februari 2015 / 00:29

    Spijker op de kop.
    Fijn stukje, ik ben na het lezen hiervan een deel van mijn frustraties kwijt.

Deel je mening!

