Gratis werken bestaat niet (meer)

Dagobert duck foutDe laatste twaalf weken waren voor mij als een groot speelkwartier.  Ik volgde op mijn opleiding het blok radio, een waar unicum op een School voor Journalistiek en waar ik qua medium een zwak voor heb. Naast de gebruikelijke opdrachten en de soms zeer boeiende gastcolleges is er een hele mooie grote reportage uit komen rollen over Schiermonnikoog die ik heb gemaakt met een medestudent.  De kwaliteit is naar ons idee zodanig dat we overwegen hem te verkopen. En eigenlijk zou die gedachte veel vaker en veel eerder mijn gedachten moeten doorkruisen.

In de afgelopen vijf jaar dat ik mediaproducties maak ben ik voornamelijk bezig geweest met mijn eigen CV. In eerste instantie is dat geen gekke gedachte. Wil je later leuk werk doen, dan is ervaring nou eenmaal belangrijk. Alles aangrijpen om je curriculum te spekken is een winst voor jezelf en vaak ook voor de opdrachtgever, die alles voor nop aangeleverd krijgt. Oftewel: je ambities boven je financiën stellen is essentieel voor je toekomst. Zeker in de wereld van communicatie, kunst en media. Echter moet ergens een ommekeer komen in die mentaliteit. En waarom zou ik die niet nu al maken?

Je hoeft niet alles onder dat mom weg te schuiven namelijk. Met ervaring kun je vanzelfsprekend geen brood kopen, laat staan een huis. Vroeg of laat moet je naar het financiële plaatje gaan kijken, ook al houd ik daar stiekem helemaal niet van. De speeltuintjes als lokale omroepen, schoolopdrachten  en studenteninitiatieven hebben niet het budget om je daarmee te helpen en dus wordt het tijd om eens groter te gaan kijken naar de commerciële pretparken. Want waarom ook niet? Je hebt als beginner nog helemaal niets te verliezen.

Reken jouw studieproject voor de grap eens om. Bijvoorbeeld: voor de Schiermonnikoogreportage hebben we zeker een dag gezeten aan de research, een middag voorbereiding aan voorgesprekken en afspraken maken, een dag in de praktijk op het eiland en een zaterdag vierkante oogjes aan de montage. Het heeft zijn vruchten in schoolbeoordelingen in ieder geval al afgeworpen. Maar leg dan die uren eens naast professionele tarieven. Ergens lijk je dan wel gek dat je nog geen tiende vraagt voor jouw productie.

Het probleem bij dit soort projecten is vaak dat jonge onervaren zelfstandigen niet de stoute schoenen durven aan te trekken. Dat hoor ik heel veel om me heen en ook in mijn hoofd speelt die gedachte. Dat is eigenlijk geheel onterecht. De wereld van media is zo vrij en open als wat. Vaste werkgevers zijn nu niet voor het oprapen. Het freelancen is de toekomst. Waarom zou ik me voordoen als ‘gratis’ amateur terwijl ik mezelf met een opleiding en andere ervaringen me probeer te onderscheiden ten opzichte van de rest?

Ik werkte voor gratis en ik wil het vanaf nu anders doen. Ik realiseer me dat dit grote woorden zijn, maar je moet ergens beginnen. Bijvoorbeeld met onze documentaire van het Waddeneiland. De nee hadden we al en de ja kunnen we nu krijgen en verdienen. In een groeiende wereld van zzp’ers is dat de gouden regel. Het speelkwartier is hiermee wat mij betreft na vijf jaar eindelijk over. Nu kijken of de rest van de markt onderdeel wil worden van mijn achtbaanrit.­­

Deel je mening!

