RTL7: waar vrouwen óók van houden

Deze maand was het superheldenmaand bij RTL7. Vanavond was de laatste film in die reeks, die werd afgesloten met Iron Man 2. Vanaf het moment dat de superheldenfilms begonnen met X-Men deze maand, heb ik aan de buis gekluisterd gezeten. Elke avond dat ik kon heb ik met mijn huisgenoten alle Marvelhelden op de voet gevolgd. Het was elke avond weer gezellig en elke avond weer kon ik actief meepraten over alternative universes, prequels, sequels en voorkeuren (Captain America is en blijft de beste held van al). De enige smet op deze avonden was de slogan die RTL7 voor ieder reclameblok vol trots presenteerde: ‘Meer voor mannen’. Het huis waarmee ik de films bekeek bestaat voor vijftig procent uit mannen en voor vijftig procent uit vrouwen. Zo waren dan ook de verhoudingen tijdens superheldenmaand. Mensen zullen wel weer vinden dat ik me aanstel, of zullen beweren dat superhelden nu eenmaal meer mannendingen zijn dan vrouwendingen. Dat wordt nog meer bevestigd doordat mijn liefde voor Captain America altijd schamper wordt bekeken; alsof ik slechts een meisje ben dat Cap een lekker ding vindt. Maar zo zit het niet. De mensen met wie ik zeer fanatiek over superhelden kan praten zijn evengoed mannen als vrouwen. Superhelden als een mannending is het resultaat van het feit dat superhelden voor mannen worden gemaakt. Een kleine tien procent van de superhelden is maar een vrouw, en als dat eens verandert ontstaat er ophef (zie: “een vrouwelijke Thor?! dat kan niet!!!!”). Maar vrouwen willen zichzelf ook wel eens kunnen verplaatsen in het perspectief van de held, en ondanks dat we dat op het moment minder kunnen is een groot deel van ons nog steeds verslingerd aan het type films.

Mannen lezen zelden comics over vrouwelijke superhelden en kijken zelden films over vrouwelijke superhelden (tenzij de actrice Scarlett Johansson is natuurlijk, maar o wee als ik zeg dat ik Wolverine sexy vind). Vrouwen hebben geen keus. Er is een beperkt aanbod aan vrouwelijke superhelden, dus als we ons daadwerkelijk willen verdiepen in de universums die Marvel gecreëerd heeft, zullen we wel over mannen moeten lezen. Wij hebben geleerd ons te kunnen identificeren met mannelijke helden, maar mannen hoeven dat niet. Zo werkt dat vaker met minder beoogde doelgroepen. Zwarte mensen hebben zich maar in te leven in de ervaringen van blanken, maar blanke mensen hoeven geen films over zwarte mensen te kijken, omdat hun levenservaring zo anders is dat ze zich daar niet in kunnen verplaatsen. Wij kunnen kiezen geen films over moslims te kijken omdat we hun wereldbeeld niet delen, maar Westerse moslims kijken alles wat over ons wordt gemaakt.

En toch, nu vrouwen op conventies en in discussies hebben bewezen dat zij net zoveel kunnen genieten van superheldenfilms, wordt met ons nog geen rekening gehouden. De hele maand al kijk ik RTL7 (meer voor mannen) in plaats van RTL8 (waar vrouwen van houden). Keer op keer zie ik hoe een film over Wonder Woman of Black Widow wordt uitgesteld om plaats te maken voor de duizendste Batman- of Iron Man-film. Wordt het nu niet eens tijd dat ons perspectief en onze deelname wordt erkend? Dan kunnen mannen ook eens The Notebook kijken zonder dat dat een schande wordt geacht.

4 thoughts on “RTL7: waar vrouwen óók van houden

  1. Daan Kusen 17 januari 2015 / 02:10

    Over superheldenfilms / series met vrouwen is Agent Carter ook een enorme aanrader! De spin-off van Captain America heeft sinds deze week de eerste drie afleveringen gehad en die vallen niet tegen!

    • Meike van Roessel 18 januari 2015 / 16:08

      Ja, ik ben daar heel nieuwsgierig maar maar heb het nog niet gezien! Ik begreep dat ie het niet zo goed doet alleen en op het randje van cancellation wankelt…

  2. Daan Kusen 18 januari 2015 / 16:11

    Waar heb je dat gehoord / gelezen? Want ik ken ook enorm veel mensen die het daar niet mee eens zijn (en waar ik er één van ben :)

    • Meike van Roessel 18 januari 2015 / 16:17

      Misschien had het niet te maken met kijkcijfers, ik weet het niet meer. Ik zag ergens een nieuwsartikel over dat ie het misschien niet zou halen, met een bericht dat iedereen aanspoorde het vooral op legale wijze te gaan kijken

Deel je mening!

