Fuck de generatieblogs!

Het komt nogal vaak voor dat er over een generatie wordt gezeken, maar tegenwoordig hebben we een nieuwe trend op bloggebied. Het schrijven van teksten over de eigen generatie. Negatief, uiteraard. Blog na blog verschijnt waarin ‘mijn’ generatie wordt afgedaan als een groep mensen die alleen maar op hun smartphones hebben en nooit volwassen zullen worden. Onzin, en bovendien rammelt er behoorlijk wat aan de redenaties.
Schermafbeelding 2015-01-15 om 11.37.41
Mijn eerste reactie op het lezen van al deze negatieve stukken, was om zelf een weerwoord te schrijven. Een stuk waarin ik mijn generatie verdedigde. Maar terwijl ik me dat voornam, gingen meteen mijn eigen alarmbellen rinkelen. Wat had ik te zeggen over mijn generatie? Kon ik wel positieve elementen noemen die op gingen voor iedereen van mijn leeftijd? Nee. Dat kon ik niet. Want dat is belachelijk.

Schrijven over een generatie heeft een ontzettend groot probleem: het over één kam scheren van mensen van dezelfde leeftijd. Dat maakt het makkelijker praten, want dat van de ‘protestgeneratie’ percentueel ontzettend weinig mensen protesteerden, maakt niet echt uit. Het is nou eenmaal een makkelijk woord om het duiden makkelijker te maken. Nu wordt er over mijn generatie vooral geschreven dat wij niet weten wat werken is (terugkerend fenomeen in de ‘generatiekritiek’) en dat wij maar niet op willen groeien. Wij zouden de eeuwige jeugd zijn die geen verantwoordelijkheden wil en kan hebben.

Maar waar deze blogs grootst aan voorbij gaan is dat zij schrijven over een heel select clubje in Nederland: de studenten. Al deze blogs zijn gericht op mensen die een grote vrijheid hebben in het indelen van hun tijd. Ik gok dat mijn klasgenoot van de basisschool ook bijzonder weinig boodschap heeft aan deze blogs, terwijl zij elke dag het haar knipt van vele mensen die ook tijd hebben gevonden om tussen hun werk naar de kapper te gaan. Hoezo niet opgroeien? Zij heeft al een baan, en velen met haar. Het zijn vaak de studenten die het zich kunnen permitteren lang door de feesten. En de studenten zijn niet heel Nederland, bij lange na niet.
En dan nog een belangrijk detail. Als we het dan gaan hebben over groepen, zijn ‘wij’ de studenten die meer dan welke ‘generatie’ dan ook onder druk staan zo snel mogelijk af te studeren en een baan te vinden. Dit terwijl de banenmarkt nog steeds om te janken is. We moeten naast onze studies overigens ook bijbaantjes hebben én nevenactiviteiten doen om ons CV beter te maken.

Dan het tweede probleem: het kritiek op het niet willen opgroeien vertelt ons wat opgroeien zou moeten zijn. Volwassen zijn is hier het positieve stadium dat wij allemaal zouden moeten bereiken. Maar wat is volwassen zijn? Volwassen zijn – volgens deze blogs – is in ieder geval een stabiele relatie aangaan (zie mijn blog over single zijn), een serieuze (vaste!) baan hebben en het kopen van een huis. En daarna volgen de baby’s.

Je kan kennelijk niet volwassen zijn als je geen lange, vaste relatie hebt. Je bent niet volwassen als je sociale evenementen zoals feesten nog lang hoog in het vaandel hebt staan. Dit zijn strenge normen die jou voorschrijven hoe jij je leven zou moeten leiden. Doe je dat niet, dan ben je onvolwassen. Kinderachtig, misschien wel. Waarom accepteren we deze sterke norm?

Omdat er een vorm van herkenbaarheid in zit. Om me heen zie ik – onder studenten natuurlijk – een groeiende onzekerheid over het eigen bestaan. Door toe te geven aan het idee dat jouw hele generatie eigenlijk niet deugt, is het makkelijker jezelf in de spiegel aan te kijken als je dingen hebt gedaan die je niet zou willen. Het is makkelijker te denken dat het nu eenmaal de tijdgeest is, dan om zelf verantwoordelijkheid te nemen en die onzekerheid onder ogen te komen. Maar het is onzin. Dit soort blogs zijn er enkel om makkelijk te scoren en dragen een sterke boodschap uit. En zijn ‘wij’ nou echt ‘de generatie’ die zich zo makkelijk laat paaien? Ik hoop het niet. Fuck de generatieblogs!

Deel je mening!

