Hoe reageer je op een aanrijding met een persoon?

(Foto: RTV Rijnmond)
(Foto: RTV Rijnmond)

Heel lang heb ik lopen worstelen met het begin van komend stuk. En een goede inhoud dekkende kop. Er is simpelweg nauwelijks een manier om het goed te introduceren. Ik wil het namelijk hebben over zelfdoding op het spoor. Een onderwerp waar ontzettend veel taboes op rusten en waar veel mensen door worden aangesproken. Een feit dat op zichzelf staand al heel betreurenswaardig is. Toch zette het me aan het denken afgelopen week. Want hoe reageer je gepast op zo’n incident waarbij alleen maar verliezers zijn?

Afgelopen zaterdag had ik er ook ‘last’ van. Althans, zo ervoer ik het tot mijn grootste spijt. Kwart voor zes van bed afgaan in het weekend deed ik niet voor mijn lol. Zeker als je nog moet werken en daarvoor twee uur moeten reizen. Laten we zeggen dat ik wel eens met een beter been uit bed ben gestapt op de ochtend. Tot het moment dat ik om 06:30 de trein instapte en hoorde dat er een persoon was aangereden tussen Groningen en Assen en dat daardoor de reis werd afgeblazen.

Vervelend vond ik het op z’n zachtst gezegd, want Groningen ligt nogal afgelegen. Er bleef slechts een optie van anderhalf uur omreizen over, en dat was via Leeuwarden. Ik kwam te laat op mijn werk, zelfs met de vertragingsmarge die ik had meegerekend. En ik was niet de enige die dacht aan zichzelf. Het regende godverdommes op het station wanneer iedereen naar de Arriva-trein sjokte. Dat, terwijl we eigenlijk allemaal het echte probleem uit het oog waren verloren.

Ik werd er subtiel op gewezen dat er iemand anders vast een beroerdere dag heeft dan wij, koppige weekendreizigers.  En daar had hij helemaal gelijk in. Het verhaal van een aanrijding met een persoon is in alle opzichten triest. De persoon zelf, de daarbij horende familie, vrienden, het trein- en 112-personeel: niemand wordt er gelukkig van. Hoe kun je daarbij in godsnaam je eigen ergernissen voorop stellen ten opzichte van de ellende die alle betrokkenen hierbij meemaken?

Tot mijn spijt moet ik zeggen dat het  een gewenning is geworden. Ik reis wekelijks half Nederland door voor werk, school, privé en al het andere wat daarbij komt kijken. Of het nu een wissel- of seinstoring is, een aanrijding met een persoon lijkt niets anders. Het resultaat is hetzelfde, hoe hard dat ook klinkt. Het gebeurt te vaak om me heen en het resulteert altijd in vertraging en tijdsverlies. Rechtvaardigt dit dan ieders en mijn reactie die ochtend? Nee, absoluut niet. Maar vervelend is het wel.

Wat zou dan wel een gepaste reactie zijn? Ik heb er de hele treinreis op lopen brommen en ik zou het echt niet weten. Wel weet ik dat de reactie die ik gaf heel humaan is. Dat zeg ik niet om een hand in eigen boezem te steken, maar meer omdat iedereen in zo’n situatie aan zichzelf denkt. De NS heeft een heel protocol en denkt als eerste aan haar personeel: logisch! Reizigers komen uren te laat voor afspraken en moeten dingen verzetten, vloeken, en gaan gelijk bellen: logisch! We kunnen niets aan dit soort nare situaties doen, het kwaad is immers al geschied. Als reiziger sta je volledig buiten spel. Overmacht.

Dit soort voorvallen zijn namelijk niet aan de achterkant op te lossen. Dit zijn diepe, moeilijke en emotionele problemen van zeer zwaar niveau waar je niet de vinger zo maar op kunt leggen. Het enige wat anders kan vanuit een reizigersopzicht, is onze ellende in perspectief zien van de slachtoffer en de nabestaanden. Niet oordelen is eigenlijk alles wat mogelijk is. En moeilijker dan dat moet je het ook niet willen maken, gezien jij naast gedupeerde zijn er niets mee te maken hebt. En er hopelijk ook nooit iets mee te maken krijgt.

Deel je mening!

