Weet wat je eet (en dan kan niemand je meer wat maken)

Ik ben vegetariër. Dat is geen geheim, want dat heb ik in mijn blogs (over bijvoorbeeld mijn veganistische maand) ook al benoemd. Het is een keuze die ik ruim tien jaar geleden heb gemaakt en waar ik nog steeds volledig achter sta. Als vegetariër eet ik geen vlees en vis en probeer ik het dragen van leer tot een minimum beperkt te houden.  Wel eet ik kaas (met stremsel) en producten met gelatine. Sommige mensen vinden dat raar of zelfs hypocriet, want ook dat soort producten komen uit het lichaam van een dood dier. Aan (vooral de vleeseters onder) die mensen heb ik wat uit te leggen, hoewel ik hen in mijn ogen geen enkele verklaring verschuldigd ben.

Vegetariër zijn is mijn eigen keuze.  Die heb ik gemaakt omdat ik mij daar goed bij voel en omdat dat mijn manier is een steentje bij te dragen aan een betere,  mooiere, meer vriendelijke en diverse wereld. Daar hecht ik waarde aan. Het is een persoonlijk besluit geweest, waarmee ik niemand kwaad doe en wat ik aan niemand propageer. Net als dst ik deze keuze heb gemaakt, hebben mensen die vlees eten het recht hun eigen keuzes te maken. Die kunnen door een heel stel interne en externe factoren beïnvloed worden en het is niet aan mij daar mijn zegje over te doen.

Dat je het hypocriet vindt zou ik me dus eventueel nog kunnen voorstellen, maar als buitenstaander is het niet jouw plaats om daar kritiek op te hebben. Wat me echter nog meer tegen de haren strijkt is het feit dat mensen die wél vlees eten dit commentaar leveren. Dat jij mijn persoonlijke keuzes niet dient te beïnvloeden is één ding. Dat je als iemand die deze stap richting een betere wereld niet maakt, mij durft te vertellen dat ik een grotere stap zou moeten nemen is pas echt belachelijk.

Al dan niet vegetariër zijn is geen zwart-of-wit keuze. De hoeveelheid aan grijstinten is enorm. Er zijn mensen die kiezen strikt biologisch vlees te eten, er zijn mensen die wel vis blijven eten en er zijn mensen die alle dierlijke producten afzweren. Dat is allemaal oké; dat zijn allemaal mensen die een stap verder nemen dan de gemiddelde medemens omdat zij bij willen dragen aan het minimaliseren van dierenleed. Hoe sterk dat gevoel is, of hoeveel zij bereid/in staat zijn daarvoor op te geven is persoonlijk. Het is al bewonderenswaardig op zich dat iemand die verandering in zijn/haar leven durft te maken.

Dus nee, ik vind mezelf niet hypocriet. Ik draag slechts mijn steentje bij aan waar ik in geloof en dat heeft zijn grenzen. Het kan geen kwaad die eens op te zoeken, zoals ik deed toen ik een maand veganistische at, maat daarna moet je toch kiezen voor waar jij je goed bij voelt. Voor mij houdt dat in dat ik kaas en gelatine blijf eten, voor anderen dat zij waar mogelijk voor biologisch vlees kiezen. Zo lang je je bewust bent van je eetgedrag en je weet waarom je eet wat je eet, is kritiek daarop ongepast. Vooral van mensen die hier geen dag van hun leven bij hebben stilgestaan.

2 thoughts on “Weet wat je eet (en dan kan niemand je meer wat maken)

  1. Daan Kusen 6 december 2014 / 03:35

    Doe wat je niet laten kunt, zeg ik altijd maar! Of nou ja, altijd. Nu dus even. En soms, wanneer het in andere situaties wel eens uitkomt. Maar goed. Ik ga een biefstuk eten.

  2. Jordi 20 februari 2015 / 03:41

    ey pik, luister dan: weet je wat eg lekker is. Vla. Vla met hagelslag. Dat is net zo vegetarich als de dikke dijen van je zusje x Jordi (Nico ;) grapje tog pik)

Deel je mening!

