5 tips voor in-de-broek-schijtende autobestuurders

Mrs_puffIk ben een hele primitieve autobestuurder. Zeg waar ik heen moet rijden en ik doe het, maar vraag absoluut niet te veel van me. En dat is precies het probleem met autorijden: het wegverkeer vraagt veel anticipatie-, concentratie- en beslissingsvermogen. Los van iets met een handrem vergeten, ben ik iemand die dat lastig vind. En gelukkig ben ik niet de enige! Steeds vaker hoor ik vergelijkbare verhalen rondgaan waar ik me erg in herken. Dus, waarom delen we dit leed gewoon niet met elkaar? Bij deze een kleine handleiding van hoe je je moet gedragen als je met zweethandjes achter het stuur kruipt.

Tip 1: Accepteer het: iedereen is een klootzak!
Jij wil te veel rekening met anderen houden. Zo is je dat geleerd en zo probeer je dat in de praktijk ook tot uiting te brengen. Get off your pink cloud: zo werkt het gewoon niet. Als jij netjes met de maximumsnelheid tachtig rijdt, wordt je bumper theoretisch gezien altijd aangerand. Met een beetje geluk schieten ze je in hard tempo voorbij. Of richtingaanwijzers zijn ook zoiets. Deze op tijd aanzetten bij afslaan op rotondes, zodat jij soepeltjes erop kan draaien is vaak te veel gevraagd. Om nog maar te zwijgen over afsnijders, invoegers en fietsers. Ach, iedereen wil gewoon zo snel mogelijk naar huis en houdt geen rekening met de rest van de wereld. Accepteer het en maak je er vooral niet druk om.

Tip 2: Rijd vaker!
De reden dat ik deze blog schrijf is omdat mijn moeder laatst zei dat ik in geen maanden meer heb autogereden. Daar had ze inderdaad een goed punt. Ik kon me nauwelijks herinneren wat mijn laatste uitdagende autorit was geweest. Vanaf dan moeten er bellen gaan rinkelen. Maak er een zondagmiddag tijd voor en doe ervaring op. Leen desnoods de gezinsbolide van je ouders en gooi hem na afloop weer vol met de relatief lage benzineprijs van tegenwoordig. Gooi vervolgens een dartpijltje op de kaart van Nederland, goede muziek mee en intrappen dat gaspedaal! Het is een verrijking en vooral een goede opfriscursus.

Tip 3: Plan vooruit!
Misschien wel het lastigste van heel het autorijden: plannen. Je hebt je dartpijltje gegooid, maar nu? Hoe ga ik van A naar B? Wat kom ik tegen? Ga ik over een snelweg? Moet ik na afloop ergens parkeren? Hoe gek het ook klinkt, dit soort vragen veroorzaken onbewust veel stress. Maak een lijstje in je hoofd met de antwoorden en weg zijn de zorgen. Nouja, grotendeels dan. Plan ook regelmatig onderweg. Waar rijd ik? Waar is een kruising? Waar is een zijweg? Dit is allemaal oude koek van die verschrikkelijke rij-instructeur die je nachtmerries bezorgde, maar het is wel wijze koek. Houd zijn of haar tips goed in het achterhoofd. Met dat én goed plannen verspil je namelijk veel minder energie.

Tip 4: Heb eens wat zelfvertrouwen!
Ja, je kan chaos aanrichten met een auto en ja, dat gebeurt helaas nog regelmatig. Alleen de kans dat jij dit bent is natuurlijk nihil. Je hebt dat roze papiertje niet voor niets en niemand stapt in een auto om te moorden of te vernielen. Kop op, heb er eens wat meer vertrouwen in! Jij bent met je autofobie al meer op de hoede dan de gemiddelde rijder. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat de meeste auto-ongelukken gebeuren met dagelijkse ervaren bestuurders.

Tip 5: Doorbreek het taboe!
Iedereen doet alsof het de normaalste zaak is om auto te rijden, maar dat is niet zo! Geef dit ook aan tegenover anderen als jij je minder prettig voelt achter het stuur. Bijvoorbeeld als je een bijrijder hebt of je ergert aan veel herrie op de achterbank. Als jij afleiding niet prettig vindt, vraag dan gewoon of het even wat stiller kan en leg de situatie uit. Lachen ze je uit? Laat ze dan maar lopen! Iedereen heeft zijn eigen niveau op alles: school, werk en het sociale leven. Autorijden is niet anders daarin en dat zou veel vaker onderstreept mogen worden wat mij betreft!

Deel je mening!

