Of je worst lust!

IEL BAH!
IEL BAH!

Ik heb al eens een stukje geschreven waarin ik beschreef welke vragen en opmerkingen in mijn begindagen de mijn werk het meest naar voren kwamen. Deze stond er niet tussen, maar het Bifi-worstje is vaak het slachtoffer van, laat ik het maar even zo noemen, penisdiscriminatie. Zelden bestelt iemand het product zonder er een smerige glimlach bij te trekken of een vunzige piemelvergelijking over te maken. Nu zijn dit vaak pubers of dronken voetbalsupporters, maar gek genoeg gebeurt dit ook regelmatig bij volwassenen. Terwijl je dat bij die groep niet echt zou verwachten. En hoe verwacht je dat ik in godsnaam op zo’n opmerking reageer? “Haha, inderdaad. Nou, veel plezier met uw aangeschafte salamipenis en een prettig weekend verder!”

Nu is de Bifi-fabriek ook niet slim geweest door naast een verpakking ook nog een stuk doorzichtig plastic om de worst heen te wikkelen, maar mijn vraag is zonder dat detail ook wel duidelijk. Waarom hebben we op een bepaalde leeftijd nog steeds die vuile grijns bij dit soort associaties op ons gezicht? Hebben al die biologielessen en seksuele voorlichtingen er niet toe gedaan? Er zijn blijkbaar gekke prikkelingen bezig in ons hoofd waardoor dit soort associaties in onze hersenpan rond blijven dartelen

Herr Sigmund Freud
Herr Sigmund Freud

Gelukkig was er Sigmund Freud, een van de bekendste en meest omstreden experts op het gebied van psychologie. Hij heeft ons begin deze eeuw op veel manieren gewezen op het onderbewustzijn. Misschien ken je hem het meest van de Freudiaanse verspreking, maar hij had ook veel andere theorieën over onze gedachtegang. Als we bijvoorbeeld wakker zijn proberen we ons onderbewustzijn zoveel mogelijk te verdringen. We gaan iemand die we lelijk vinden bijvoorbeeld niet recht in zijn of haar gezicht vertellen. Deze barrière van ons bewustzijn is echter vaak uitgeschakeld als je onder de wol kruipt. In je slaap praten kan dus soms nare geheimen onthullen.

Maar tijdens je slaap, de wereld van je dromen dus, creëer je ook een fantasieomgeving waarbij je onderbewustzijn vrij spel heeft. Freud stelde hierin dat elk langwerpig, smal voorwerp dat daar in naar voren komt seksuele verlangens moet voorstellen. Een fallussymbool heet zoiets. En hier komt dan ook het raakvlak met het bifi-worstje want dat kan werkelijk van alles zijn. Een pepermolen, een vlaggenmast, een poolstok: ik noem maar wat objecten. De vrouwelijke, en dus vaginale, varianten heb je ook in de vorm van een vaas of een schaal. Bizar.

Eigenlijk was die Sigmund net zo dirty minded als ons allemaal, alleen hij durfde het toe te geven en deed er ook nog eens onderzoek naar ook. Ouwe viespeuk. Maar enfin, deze gedachtegangen zijn er nu eenmaal als we hem mogen geloven en worden niet vaak tot uiting gebracht als we weer overdag ons leventje leiden. Maar die seksuele verlangens die iedereen heeft blijven natuurlijk wel aanwezig. Het is dus slechts de kunst deze te onderdrukken. Lees: je volwassen te gedragen!

Daarom zou ik graag willen dat mensen zijn theorieën eens in de praktijk gaan uitvoeren en dat bewustzijn eens goed zijn werk laten doen. Laat mij lekker mijn Bifi verkopen zonder je opmerkingen. Of frikandellen eten. Of leverworst op mijn brood smeren. Ik geniet er elke keer zonder gêne van. Nu alleen jullie nog! ;-)

Deel je mening!

