Overcompensatie na discriminatie

Er wordt in Nederland nog altijd veel aandacht besteed aan de maatschappelijke status van mannen en vrouwen. De heersende opinie lijkt te zijn dat er nog steeds sprake is van misogynie, en dat die vooral impliciet geuit zou worden, door bijvoorbeeld de vrouw als sekssymbool te zien. Lange tijd heb ik er niets over gezegd, maar naar mijn idee mag er best wat meer aandacht komen voor discriminatie ten nadele van de man. Want die bestaat hier wel degelijk, terwijl de discriminatie ten nadele van de vrouw juist overschat wordt.

Eerst maar eens een definitie uit de weg ruimen. Het woord ‘misogynie’ betekent letterlijk vrouwenhaat. Maar vrouwen worden naar mijn idee helemaal niet gehaat, eerder juist op een voetstuk geplaatst. Nu gebeurt dat inderdaad soms op een nogal lompe en onbehouwen manier, eentje waar ik zelf niet achter sta, en waarvan ik me kan voorstellen dat het irritant of intimiderend kan zijn. Maar je kunt dat met de beste wil van de wereld geen vrouwenhaat noemen.

Ook is er allang geen sprake meer van structurele discriminatie op wat voor gebied dan ook. Niet in de westerse wereld, tenminste – ik zal de eerste zijn die toegeeft in bijvoorbeeld de Arabische wereld de verhoudingen anders zijn. Maar vrouwen mogen alles in dit land wat mannen ook mogen, en terecht. Het wordt vrouwen eigenlijk nergens moeilijker gemaakt dan mannen.

Mannen, daarentegen, worden wél gehaat. Het zijn mannen die stelselmatig gediscrimineerd worden, over een kam geschoren worden, gesimplificeerd worden. Mannen zijn zogenaamd dom, hebben geen sociale vaardigheden en denken alleen maar aan seks. Je ziet het overal, hoe terughoudend vrouwen vaak zijn in de omgang met mannen, omdat ze steeds lijken te denken dat er wel meer achter moet zitten. Op mijn timeline verscheen dit filmpje afgelopen week, en de reacties op de site in kwestie vielen nog mee, maar die op Facebook bevestigen wat ik al dacht. Het heersende beeld van de man is niet bepaald positief.

Collega-columniste Iris schreef vorige week over een vergelijkbaar filmpje, het zogenaamde ‘Catcallfilmpje’. In mijn ogen is de rationale achter deze filmpjes alleen al walgelijk: het gaat uit van de assumptie dat mannen gewoon varkens zijn, en dat dat op deze manier even bewezen moet worden. De sterk verdedigende reactie van veel mannen erop is dan ook niet meer dan logisch, en heeft weinig tot niets te maken met schuldbewustzijn. Als je gediscrimineerd wordt, dan moet je voor jezelf opkomen, en dat is precies wat een heleboel mannen doen. Gelukkig wel. Maar ik vraag me steeds meer af of dat afdoende is.

Ik ben een jonge man, geboren na de seksuele revolutie en de daarmee gepaard gaande emancipatie. Ik ben niet schuldig aan de onacceptabele daden en sociale constructies die zijn opgezet door andere mannen in het verleden. Ik ben geen seksist, en ik doe mijn uiterste best om ook op andere gebieden geen mensen te discrimineren. Maar ik voel wel de hete adem in mijn nek van de mensen die blijven strijden voor iets wat in mijn ogen allang is gebeurd. Gevoelsmatig is gelijkwaardigheid inmiddels een gepasseerd station, en is het steeds meer de man die als onwaardig en ondergeschikt gezien wordt. Op dit moment is er wettelijk gezien gelijkheid, en dat is goed, maar in de praktijk is de gelijkheid alweer verdwenen, de balans doorgeslagen naar de andere kant.

Ergens begrijp ik waar het vandaan komt. Zoals ik eerder al eens schreef met betrekking op het Zwarte Piet-onderwerp, gaan blanke mensen vaak gebukt onder een historisch schuldgevoel. Voor mannen geldt eigenlijk hetzelfde (wat iets anders is dan schuldbewustzijn, overigens), en vrouwen, die lang onderdrukt zijn, hebben geleerd voor zichzelf op te komen. Maar het is niet terecht en irrationeel om daarna als man gediscrimineerd te worden. Ik ben geen varken en zal me verzetten als mannen, impliciet of expliciet, als zodanig worden gegeneraliseerd.

Wie doet er mee?

Deel je mening!

