Onterechte woede

Een tijd geleden las ik een opiniestuk over de discussie omtrent Zwarte Piet. Het idee achter deze column was dat de voorstanders van Zwarte Piet vooral zo fel reageren omdat zij het idee hebben fout beschuldigd te worden. Nederlanders die voor racist worden uitgemaakt en daar boos om worden. Dit vond ik een interessante stellingname, ik denk namelijk dat ongeveer hetzelfde aan de hand is met de discussies omtrent het feminisme. En met name het Catcallfilmpje.

Er is vrij veel mis met het filmpje. Zo werd de indruk gewekt dat het een eerlijke representatie was. Dat is het niet: er is veel in bewerkt en om de een of andere bijzondere reden zijn bijna alle blanke mannen uit het filmpje verwijderd (ehh. Tja.) Daarbij duwt het wat mij betreft de vrouw vooral in een slachtofferrol en maakt het een eerlijke dialoog onmogelijk. En wel hierom:
De reacties waren ontzettend heftig. Veel vrouwen in mijn timeline deelde het met een soort van ‘zie-je-wel-boodschap, waarna de mannen er boos op reageerden.

Ik was benieuwd wat hier precies aan de hand was. Ook onder mij vrienden ontstond een heftige discussie, die al snel uit de hand liep. Hoe kan het dat zo’n filmpje zulke persoonlijke reacties op wekt? Ik denk dat het te maken heeft met die valse beschuldiging die ik hierboven beschreef. Maar ik vind ook dat dat in dit geval onzin is.

De reacties van veel mannen die boos werden, kwamen vooral neer op het proberen te verdedigen wat de mannen in het filmpje deden. Daarna werd vooral geroepen dat vrouwen zich niet zo moesten aanstellen, dat complimentjes leuk waren, en met name: dat zij zelf nooit een vrouw lastigvielen. En dat laatste argument deed bij mij een belletje rinkelen.

Want afgezien dat ik best wil geloven dat al deze mensen nooit iemand lastigvallen, vind ik het nogal vreemd. Als jij nooit iemand lastig valt, waarom zou je dan de mannen in een filmpje willen verdedigen? Waarom maakt het je zo boos? Waarschijnlijk omdat je je direct voelt aangevallen. Net als in de Zwarte Pieten discussie is er op dat moment geen normale dialoog meer te voeren. Zodra iemand zich vals beschuldigd voelt, gaat hij namelijk om zich heen slaan. Een kat in het nauw.

Dit terwijl dat helemaal niet nodig is. Als jij nooit zulk gedrag vertoont, hoef je je ook niet te verdedigen. Tenminste, niet op de manier zoals dat nu gebeurde. Het is altijd je goed recht het ergens niet mee eens te zijn, maar het verdedigen vanuit je eigen gekwetstheid pakt nooit goed uit en laat bovendien geloven dat je zelf een schuld gevoel hebt. En dus hartstikke schuldig bent.

Waar emoties een intrede doen in een discussie, vergaan de argumenten al snel. Dat is jammer, want gezien de heftige reacties die debatten over Zwarte Piet of seksisme oproepen, zijn we er nog niet. Filmpjes als dit zorgen voor een verdere verdeling. Het creëert kampen van slachtoffers en daders. Zolang we hier mee door gaan, met het beschuldigen en verdedigen, raken we alleen maar verder van elkaar verwijderd.

One thought on “Onterechte woede

Deel je mening!

