Stuk voor stuk lieverdjes

Met twee jongere zusjes en een actief leven op social media, hoor ik nogal eens mensen zeuren over hun middelbare school-docenten. Ze zijn stom, saai, geven niets om de leerlingen, weten niet genoeg over hun vak en worden kortweg helemaal gestript van hun menselijkheid. En dat is logisch. Want een klaslokaal is een plaats waar iedereen een rol speelt. De clown van de klas, de nerds, de cool kids en de docent. Het is niet altijd even duidelijk dat dat zo is, maar de rol die je vervult in de klas is een act. Dat geldt voor de clown, die een heel moeilijke thuissituatie kan hebben, maar ook voor de leraar, die slechts probeert de aangewezen rol in de klas zo effectief mogelijk uit te voeren.

Ik loop nu stage op een middelbare school, waar ik twee dagen per week aanwezig ben. De afgelopen weken hebben de eerste klassenvergaderingen van het jaar plaatsgevonden. Dat houdt in dat alle docenten van één klas met elkaar om de tafel gingen zitten en die klas als geheel en als een groep individuen bespraken. Voor mij als stagiaire zijn deze vergaderingen een echte eye-opener geweest. Er waren docenten tussen die niet met alle leerlingen een even goede relatie hadden; zij zijn uitgescholden door leerlingen, hebben leerlingen een andere vaste plek moeten geven en beginnen de les met hen vragen of de leerling deze les wel mee zal doen.

Voor veel leerlingen zijn dit tekenen dat de docent die leerling niet mag, maar dat is slechts tot op zekere hoogte waar. De docent mag de rol die een leerling speelt niet. Het is geen persoonlijke vete die de docent ervaart en veel van de maatregelen die worden genomen dienen het doel de les weer in goede banen te leiden, in plaats van de leerling als persoon te straffen. Na de les zal de leraar teruglopen naar de lerarenkamer en vol trots aan alle collega’s verkondigen ‘wat een schatjes’ die klas toch bevat. En dan wordt de leergierige leerling vooraan evengoed bedoeld als de stuiterbal die nog geen halve minuut de neus op de docent gericht kan houden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je leraar geen hekel aan je heeft. Dat kan misschien soms zo lijken, omdat je aangepakt moet worden om een voorbeeld te stellen, of omdat de rol die jij op dat moment speelt in de klas niet gewenst is. Door te straffen probeert een docent jou afstand te laten nemen van de rol die je speelt; het is geen persoonlijke aanval. Elke leraar weet dat elke leerling diep van binnen een lieverdje is. Het zou alleen zo fijn zijn als je dat ook kon laten zien.

Advertenties

One thought on “Stuk voor stuk lieverdjes

  1. Daan Kusen 7 november 2014 / 23:48

    Je hebt best gelijk, maar er zijn ook gewoon leraren die niet het beste met je voor hebben en gewoon de uren tot hun pensioen zitten op te maken. Geloof me, ik had er een paar op de basisschool.

Deel je mening!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s