Wie het hardst lacht…

Ik speel gelijk even open kaart met jullie. Ik lach om mijn eigen grappen. Als woordgrapjesliefhebber mag ik maar al te graag mijn eigen humor waarderen. Ik ben zelfs lid van een groepsapp onder studiegenoten, waar de meest flauwe voorbij komen. Toch hoor ik regelmatig voorbij komen dat het niet wordt gewaardeerd als mensen om hun eigen grappen lachen. Ik wil voor mezelf en alle andere mensen die dit verwijt krijgen opkomen, waaronder Iris, die ik vandaag even vervang. Want lachen om eigen humor voegt juist een wezenlijk onderdeel toe aan het hebben van lol.rimshot

Laten we het allereerst over de essentie hebben van het maken van een echte goede grap. Dus niet de definitie, want iedereen heeft weer een andere smaak van humor, maar waarom we ze überhaupt bedenken.  Het komt de sfeer ten goede, lachen is ontzettend gezond en het geeft je een kick als hij daadwerkelijk zo leuk is als hij in je hoofd was. Er is eigenlijk weinig negatiefs over te bedenken als je er even bij stilstaat. Dus waarom zou jij niet het meest mogen profiteren van jouw geslaagde uitspraak?

Kun je het ons überhaupt kwalijk nemen? Jij bent het toch ook het meeste eens met je eigen mening? Jij vindt jouw kledingstijl toch ook uiteindelijk het beste bij je passen? Dan werkt jouw eigen humor ook het beste op je lachspieren. En als je eigen grap niet goed was, dan hoef je hem ook niet te maken. Dus als jij hem gelaagd vindt, dan hoef je je niet in te houden in mijn optiek, laat staan je er voor gaan schamen omdat je door anderen op je genialiteit wordt aangesproken.

Wat denk ik het probleem is bij veel mensen die daar moeilijk over doen is dat het vervelend is dat de grappenmakers zelf leuk gevonden willen worden. Zo van: “kijk mij, ik heb humor!” Ze eisen daar mee de aandacht op en dat komt op een bepaalde manier egocentrisch over. Op zich een logische gedachtegang, maar ik denk dat het merendeel van de lolbroeken het niet zo bedoelt. Het is je in mijn ogen goed recht om dat te doen, en tegen de nature van de mens in als je implodeert van het grinniken.

Uitbundig lachen werkt namelijk aanstekelijk. Sowieso dat de gemiddelde sitcom niet zo leuk is als het overdreven Amerikaanse gejoel op de achtergrond is verdwenen. Oftewel, als jij om je eigen grap lacht, hebben andere mensen ook lol. Uiteraard moeten anderen ook de grap kunnen waarderen, maar daar gaat het hier niet om. Het punt is dat het te rechtvaardigen valt om je eigen humor te waarderen.

Daar mag wel vaker een oogje voor dichtgeknepen worden. Of eerder twee oogjes en de mondhoeken naar boven. Want lachen is wat het leven in vele opzichten leuk maakt.

Cheers! :-)

One thought on “Wie het hardst lacht…

Deel je mening!

