Het alcoholtaboe

biertjeNa lang dwalen in de straten van Kanaleneiland kom ik aan op de plaats van bestemming. Een feestje staat voor deze donderdagavond op de planning en als het feestgevoel echt goed aanslaat duiken we Tivoli nog even in. Prima! Ik bel aan en als de deur wordt geopend zie ik dat er al twintig man aan de alcohol zijn en de bierkratjes in de keuken tot ooghoogte opgestapeld staan. “Biertje?” wordt er gevraagd. “Nee, dank je”, antwoord ik. De verbazing is duidelijk op zijn voorhoofd te zien.”Waarom drink je niet?”

Waarom niet? Nou, dit feestje zat midden in mijn alcoholvrije maa-… eeh drie weken. Toen ik bezig was met een bierdieet was dit een dialoog die regelmatig de revue passeerde. Ik moest aan degenen die een rondje deden in oktober mezelf nader verklaren over waarom ik een appelsap bestelde of mijn  pak ijsthee had meegenomen.  Zelfs als ik zelf een rondje gaf verschenen er denkbeeldige vraagtekens boven het hoofd van iedereen om me heen.

Ik neem niemand die de opmerking maakte iets kwalijk, dat voorop gesteld. Want zo gek is het niet. Een afwijkend (drink)patroon valt nu eenmaal op en als je daar naar vraagt dan valt dat binnen een bepaalde logica. Maar eigenlijk is het best een gekke vraag, dan wel niet discussie. Waarom zou je je in godsnaam moeten verantwoorden dat je geen bier wilt drinken. Omdat iedereen het juist wel doet? Omdat je anders niet gezellig kan zijn? Ik concludeerde juist dat het er niet minder gezellig op werd, maar dat je zo’n avond juist op een andere manier waardeert. Dat stereotype mag wat mij betreft echt bij het grof vuil.

Als tijdelijk niet-drinker ergerde ik me daarom dan ook aan het feit dat iedereen me op een bepaalde manier toch aan het bier wilde hebben. Als ik dat niet wil, dan moet ik dat toch lekker zelf weten? Waarom moet ik daar specifiek een reden voor geven? Ik heb me zelf ook vaak genoeg schuldig gemaakt aan deze vraag, maar denk er door deze ervaring nu duidelijk anders over.

Het meest gekke is nog wel dat die vraag alleen bij alcohol wordt gesteld. Ik heb nog nooit iemand gehoord over waarom ik geen koffie drink in plaats van thee. Logisch, want het is een vraag die eigenlijk nergens op slaat en in het perspectief van alcohol zou dat precies hetzelfde moeten zijn. Vervelend en storend als je bezig bent met een tijdelijk alcoholdieet, maar al helemaal als je gewoon geen alcohol wil of misschien wel niet mag. Val je dan automatisch buiten de groep? Zo is het in de praktijk misschien niet, maar zo voelt het wel. Voor mij dan althans.

Ik kan nog wel een keer verwijzen naar de blog van vorige week, maar ik geloof dat het punt nu wel duidelijk is. Het maakt in mijn ogen niet meer uit of je bier drinkt of lekker aan de cola gaat voor een dag. Niemand wordt er door jouw keuze slechter op, behalve als je er binnen de groep een probleem van gaat lopen maken dat uiteindelijk nergens op slaat.

2 thoughts on “Het alcoholtaboe

  1. Laila 5 november 2014 / 20:18

    Als principieel niet-drinker komt dit me erg bekend voor. Ik word zelfs redelijk vaak bespot voor het niet drinken van alcohol. Waarom mensen er zoveel moeite mee hebben is mij volledig onduidelijk. Ik heb er geen moeite mee dat andere mensen drinken, ga je gang, ik doe alleen niet mee. Zoals je zelf zegt, het is een beetje taboe om niet te drinken. Wat vreemd is, want alcohol is een verdovend middel en kan verslavend werken, dan zo het toch juist logisch zijn dat sommige mensen zeggen ‘liever niet?’.

    • Roel Breet 5 november 2014 / 21:32

      Dat ja. Als je het heel erg wil chargeren zou je het de wereld op z’n kop kunnen noemen. Feit is wel dat mensen dat laatste voor lief nemen en het vaak ook gewoon ‘gezond’ drinken voor de ontspanning. Of om een leuke avond te hebben in hun optiek. Maar goed, dat is een heel ander verhaal. ;-)

Deel je mening!

