De alcoholvrije drie weken

De afgelopen weken heb ik geprobeerd een alcoholvrije maand te houden. Stoptober, maar dan de biervariant. Dit is niet gelukt, helaas, maar ik voel me er niet minder onder. Op het moment van typen is het donderdag 22 oktober 2014, net de ochtend na de avond dat ik de belofte heb gebroken Ik vind deze actie te verdedigen, maar ik snap dat je dit allemaal wat laf vindt overkomen. Laat me jullie daarom via deze weg mijn ervaringen delen.

Het principe was eigenlijk heel simpel. Twee jaar geleden, voordat ik in Utrecht studeerde, dronk ik nauwelijks of geen druppel alcohol. Maar sinds ik de School voor Journalistiek doe en hele gezellige collega’s heb, is die hoeveelheid naar schatting vervijfvoudigd. Dus in plaats van één of geen bier werden het er zo makkelijk vier of vijf. Ook de stap- en doorzakavondjes waren voornamelijk in de zomer niet meer op twee handen en twee voeten te tellen. Oftewel: een voldaan, luxe en plezierig studentenleventje.

Toch begon ik eind augustus me te ergeren aan hoe mijn bierbuikje zich langzaam door bleef ontwikkelen. De tap ging wel iets te vaak open de laatste tijd. Is het nog mogelijk mijn sociale plezier zonder alcohol in stand te kunnen houden? Gaat de mythe dat een feestje zonder bier niet leuk kan zijn daadwerkelijk op? En kan ik het nog aan om terug te vallen in mijn oude bravere drinkgedrag? Ik vond het tijd om de proef op de som te nemen door mezelf droog te leggen en gelukkig was dat niet voor niets! Alle vragen kan ik positief beantwoorden, ook al is het experiment feitelijk mislukt.

Ik ging naar net zoveel feestjes als gebruikelijk en ik wilde bewust niets mijden ten behoeve van deze uitdaging. Oktober was verdacht veel gevuld met verjaardagen en mijn pak, vaak zelf meegebrachte, Ice Tea was daarbij mijn grootste vriend. Een glas drinken in je handen voelt gewoon lekkerder. Of er nu bier in zit of niet maakte niet uit, dit was naast appelsap (koolzuur is niet te zuipen) een prima alternatief.

Lekker spul!
Lekker spul!

Een feestje is net zo gezellig als anders, ja, maar je ervaart het op een andere, niet minder plezierige, manier. Qua gesprekken voeren veranderde heel weinig en er is genoeg leedvermaak van klungelige mensen om je heen. Ik heb wel het idee gehad dat ik eerder naar huis ging omdat ik kon aanvoelen dat het wel prima was zo. Met alcohol zou je dat moment, vaak tot je spijt de volgende ochtend, te lang uitstellen. Dus ik ervaar dat ook als positief!

Al met al heb ik over de gehele periode  geen drang gehad om alcoholische dranken tot mij te nemen. Maar toch is het me niet gelukt om de rit uit te zitten. En je vraagt je daarom misschien wel af waarom dat zo is.

Nou, ik vond dat ik deze boventaande conclusies al kon trekken voor de met mezelf afgesproken tijd was verstreken. De studieweek voorafgaand aan de tentamenweek is traditioneel gezien altijd hard werken. En wanneer krijg je echt dorst? Precies, na een dag hard werken. Nu is een dag in de week flink aan de slag prima te overzien, maar een lange reeks dagen achter elkaar, zoals in week 43 en 44, studeren en geld verdienen kan behoorlijk intensief zijn. Ik merkte dat ik behoorlijk op mijn tenen ging lopen op een gezellig bedrijfsuitje en uiteindelijk hakte ik de knoop exact een week geleden door. Ik had gewoon een biertje verdiend. Het was mooi geweest.

Discutabel misschien, oordeel er maar zelf over als je het nodig vindt, maar eigenlijk boeit me dat niet zoveel. Het was een experiment voor mezelf en niet voor de bühne. Ik heb hiermee geleerd dat het best haalbaar is om een alcoholisch stapje terug te doen en dat daarmee in feite minder dingen veranderen dan ik had gedacht. Eigenlijk verandert er helemaal niets. Het experiment is in mijn ogen geslaagd. Het enige verwijt dat je me kan maken is dat ik er geen maand aan had moeten koppelen en dat ik die deadline niet heb gehaald. Nou, sorry dan. Shame on me! ;-)

Maar als het dan voor mezelf was, waarom leg ik dan toch ‘verantwoording’ af aan jullie? Iedereen wist van dit experiment af omdat jullie er constant naar vroegen waarom ik geen bier dronk de afgelopen weken. Bezweek ik dan misschien toch onder de groepsdruk? De buitenstaander gaat zeker niet vrijuit in mijn feitelijke falen, nee. En waarom dat zo is, vertel ik graag volgende week, onder het genot van een glas ijsthee.

Proost!

One thought on “De alcoholvrije drie weken

Deel je mening!

