Waarom ik mij uit zware debatten hou

“And I’m wondering what it is I should do…”

Afgelopen dinsdag schreef Thomas over discussies, en over waarom hij het niet willen deelnemen aan discussies een slecht idee vindt. Hij gaf het voorbeeld van Zwarte Piet om te beargumenteren dat geforceerde afzijdigheid mensen monddood dreigt te maken, bang om hun mening te uiten.

Ik heb in mijn blogs al regelmatig duidelijk gemaakt dat ik mij bewust buiten bepaalde discussies houd, en zal deze week proberen uit te leggen waarom ik dat doe.

Zwarte Piet is slechts één van de drie discussies waar ik weiger aan deel te nemen. Ik heb het eerder al gehad over dat ik mij niet meer in discussies over Israël/Palestina meng, en daarnaast hou ik mij ook niet meer bezig met GamerGate. Deze drie discussies hebben ook een aantal dingen gemeen: in alledrie gevallen gaat het debat tussen twee vrij grote groepen, die exact het tegenovergestelde van elkaar nastreven. Veel leden van deze groepen komen ook op een andere manier overeen: tegenstanders van Zwarte Piet hebben vaker een zwarte huidskleur dan voorstanders, in de groep voor een onafhankelijke Palestijnse staat bevinden zich veel moslims, en de “gamer”-kant (bij gebrek aan een betere benaming) van GamerGate bestaat vooral uit mannen onder de 30.

Waarom dit van belang is? Door deze overeenkomsten met het eigen kamp krijgen de deelnemers aan de discussie een persoonlijke binding met het debat. Tuurlijk, ieder standpunt zal een persoonlijke achtergrond hebben, ook buiten de drie genoemde discussies om, maar in dit geval heeft het geleid tot een gevaarlijk grote tweescheiding, waarin ieder tegenargument gezien wordt als een persoonlijke aanval. In een debat is dat funest voor het eindresultaat, de verschillen zijn zo overdreven geraakt dat een oplossing onmogelijk lijkt. En ik weiger mee te doen aan een discussie om de discussie.

ik ben nog altijd van mening dat de Rally to Restore Sanity één van de beste demonstraties ooit is in de VS

Dat brengt me bij de volgende vraag. Waarom uit men over het algemeen zijn mening, of neemt iemand deel aan een debat? Ik heb zelf het doel iemand te overtuigen: dat mijn tegenstander op bepaalde punten het met me eens kan zijn, of op zijn minst de andere kant inziet. Dit doel is in zo’n gepolariseerd debat als Zwarte Piet onmogelijk te bereiken. Zelfs de middenweg wordt gezien als ‘de vijand’, en iedereen die aan de andere kant van het debat zit is een extremist.

Hoe het ene kamp het andere ziet, en vice versa

Ik moet Thomas één ding nageven: geforceerd niet deelnemen aan een discussie kan leiden tot een situatie waarin mensen die wél in discussie willen, dit niet durven te doen. Dit is een onbedoeld en moeilijk te voorkomen effect, dus is het voor iedereen van belang dit alleen te doen als er echt geen ander alternatief is. Soms kan het ook een positief effect hebben, bijvoorbeeld als een debat veel te verhit is geraakt en beide kanten nodig stoom moeten afblazen. Het is in elk geval een krachtig middel, waarbij ik hoop dat het niet te vaak gebruikt zal moeten worden, en niet zal eindigen in cynische onverschilligheid. Ik zal er zelf in elk geval meer op letten dat ik mijn eigen afzijdigheid niet zal gebruiken om een discussie monddood te maken.

2 thoughts on “Waarom ik mij uit zware debatten hou

  1. Thomas Stege 20 oktober 2014 / 23:56

    Mooi verwoord, eerlijk is eerlijk. :) Ik snap je punt heel goed, en je moet zeker niet deelnemen aan discussies als je daar geen zin in hebt.

    Ik vind wel de Zwarte Pieten-discussie vergelijken met het conflict in Israël/Palestina een beetje neigen richting een Godwin, maar dat zie ik voor het gemak even door de vingers. ;)

    • Thijs de Vries 21 oktober 2014 / 21:59

      Weet je wie dat ook naar een Godwin vond neigen? Hitler.

      ;)

Deel je mening!

