Maak je sterk…?

Vandaag zag ik over mijn social media kanalen weer veel voorbij komen over Breast Cancer Awareness. Allemaal heel goed natuurlijk, maar onderstaande tweet vond ik toch een beetje lastig. Schermafbeelding 2014-10-15 om 15.53.08Ik vind de strijd tegen borstkanker, of welke andere vorm van kanker dan ook, verdomd weinig te maken hebben met een tas. Verder zie ik niet hoe ik me sterk zou maken voor deze vrouwen, door een of andere tas te kopen waarvan een gedeelte van de opbrengst naar een goed doel gaat.
Thijs schreef hier al eerder over, maar ik wil er ook wat over kwijt. Want was is precies het nut van deze tas? (Dit gaat trouwens op voor elke actie met een commercieel doeleinde). Voor mij laat deze tas alleen zien dat a)jij zo’n tas kan betalen. En b) dat jij zo’n goed mens bent dat jij bezig bent met de strijd tegen kanker. Wat wil je nog meer?

En dan nog iets over dat sterk maken, over de strijd tegen kanker. Dat zie ik namelijk overal. Laten we samen strijden tegen kanker! Maar waar strijden we deze strijd eigenlijk? Ik ben donateur van het KWF, maar ik heb niet echt het idee dat ik een maandelijkse strijd lever. Degenen die dat doen, zijn mensen die lijden aan deze vreselijke ziektes, en de wetenschappers die bezig zijn eindelijk een oplossing te vinden.
Ik ben niet bezig met strijden. Met of zonder tas.

Strijden is namelijk niet alleen bewustzijn creëren. Tegenwoordig zijn we beland in een tijdperk van awareness-fetisjisme. Dat kan positief zijn, wanneer je het hebt over ziektes of issues waar niet genoeg aandacht voor is, of waar mensen niet genoeg over weten. Iedereen weet wat kanker is. Kanker is zo bekend dat er een actie werd opgericht over het vloeken met deze ziekte. Kankerbestrijding heeft geen awareness nodig. Wat het wél nodig heeft is geld.

Ik weet dat het daar uiteindelijk om gaat, om het geld. En dat het doel in dit val de middelen heiligt, maar toch vind ik het ergens wrang. Een tas verkopen, dan een gedeelte van de opbrengst afstaan en dat is dan een goed initiatief. Dan ben je als designer goed bezig. En er komt vast geld door binnen, dus het is eigenlijk ook goed. Wat is mijn probleem dan? Ik denk de illusie die hoog gehouden wordt. Dat al deze acties te maken hebben met het bewust maken, en niet met keihard geld binnen halen. Het komt erop neer dat we dat eigenlijk niet willen weten. We willen iets doen voor het goede doel dat voorbij gaat aan alleen geld geven, maar in de praktijk is geld toch het gene dat nodig is.

Ik ben ook hypocriet, want ik trek zelf ook nergens tegen ten strijde. Ik doe nooit mee aan een protest, en verder dan mijn maandelijkse donatie kom ik ook niet. Maar toch ben ik op zoek naar dat stukje eerlijkheid. Dat stukje eerlijkheid dat zal toegeven dat bewustzijn niets is, zonder keiharde inkomsten.

Deel je mening!

