De parallel tussen Smash Bros en voetbal

Held.
Held.

Ik denk dat de foto van hierboven je niet zoveel zegt. Dit is een uitzinnige Japanner die door het leven gaat met het pseudoniem aMSa.  Deze jongen is geboren met een Gamecubecontroller in zijn handen, gezien hij en een rode Yoshi met iedereen de vloer aanveegt in het spelletje Super Smash Bros Melee. Het is werkelijk adembenemend, soms een beetje eng, om te zien hoe hij dat met pixelachtige perfectie doet. Kijk bijvoorbeeld hier (I’m playing to win!) of hier. En als je het geen reet aanvindt, dan mag je ook verder lezen, want dat is precies waar het om draait deze week.

Dertien dagen terug op donderdag belandde mijn eigen versie van Super Smash Bros 3DS op de deurmat. Nu het spel dus in broekzakformaat is uitgekomen is het natuurlijk zaak om net zo goed te worden als aMSa, maar bij deze nieuwe uitvoering zit een nieuw toegevoegde functie. Het is namelijk mogelijk om te aanschouwen hoe andere spelers het spel onder de knie hebben in de modus ‘To Spectate’. En ik moet zeggen dat dat leuker is dan ik dacht en ik regelmatig aan het kijken ben.

Verklaar je me nu voor gek omdat ik enkel naar een klein zakcomputertje loop te staren? Of naar een fanatieke Japanner die eenzelfde oudere versie van het spel als een meester beheerst? Ik hoorde de afgelopen week al van wel en de meeste mensen zouden denk ik inderdaad iets in die richting zeggen. Want het zijn kiddy, Nintendogames. Alleen het feit is wel dat als je verstand hebt van de game en de speelwijze begrijpt, het serieus de fanatiekeling in jezelf naar boven kan halen. En voor je het weet loop je te schreeuwen tegen een Youtube-filmpje.

Funfact: Yoshi wordt in Smash Bros Melee beschouwt als slechtste character.
Funfact: Yoshi wordt in Smash Bros Melee beschouwt als slechtste character.

Maar eigenlijk zou ik me daar niet dom om moeten voelen. Deze formule geldt namelijk voor elk competitief spel dat er bestaat. Het gebeurt bijvoorbeeld elke zondagavond al om 19:00. Mensen schreeuwen daar tegen een televisie omdat daar veel te duur betaalde mannetjes achter een bal aan rennen. Is dat dan niet gek?

Nee, want het is maatschappelijk geïntegreerd, noem het haast cultureel erfgoed, dat we kijken naar de samenvattingen van Studio Sport. Iedereen lijkt verstand van voetbal te hebben en iedereen lijkt de schoonheid van de sport te zien. Ik benoemde het spelletje net al een beetje cynisch, wat inderdaad duidt op dat ik het minder leuk vind om te zien dan anderen. Maar ik probeer het niet te veroordeelen, want ik snap waarom men zo euforisch kan reageren. Dankzij het WK in Brazilië bijvoorbeeld of als Messi vlijmscherp een bal naar binnen tikt in de Champions League.

Moraal van het verhaal? Alles is mooi als je de achterliggende gedachte begrijpt. Oftewel, leef je eerst in voordat je een oppervlakkig oordeel over fanatisme geeft. Als je dan aangeeft dat het niets voor jou is, wat natuurlijk altijd kan, oordeel dan niet over mensen die het juist wél leuk vinden. Een realisering die voor veel meer dan alleen competitiviteit opgaat.

Voor de mensen die ik overigens heb overtuigd van het talent van aMSa: hier is nog meer van hem te zien.

Kan er uren naar kijken. Zó vlekkeloos. Zo  goed.

4 thoughts on “De parallel tussen Smash Bros en voetbal

  1. Thomas Stege 15 oktober 2014 / 16:27

    Er zouden meer gametoernooien op tv moeten zijn. En speedruns, challenges, weet ik veel. Kan iemand niet even een apart kanaal oprichten hiervoor? =P

    Ik heb vrij veel naar Age of Empires-toernooien gekeken een tijdje terug, ook erg interessant. ^^

  2. Fokke Jan Klaver 16 oktober 2014 / 10:11

    Moet je maar eens kijken hoe populair League of Legends is. Zaal 1 van de Pathé in Groningen is zondagochtend al aardig vol. Dat is 1 van de dingen wanneer ik tegen een computer sta te schreewen.

    Zou wel meer op TV kunnen, maar omdat er zoveel diversiteit is in wat mensen leuk vinden wordt alles via internet gestreamd (denk ik dan)

    • Lucas 16 oktober 2014 / 14:19

      Ga jij zondag? Zo ja, dan ben ik er ook!

  3. Lucas 16 oktober 2014 / 14:22

    eSports wordt groot, mark my words.

    Het is ook gewoon leuk om te kijken. Twitch.tv is wat dat betreft je vriend. Ik kan echt genieten van pro’s die spelen, toernooien die gespeeld worden. Aankomende zondagochtend is de League of Legends Worlds finale, en dat is genieten geblazen dan. Gewoon tegen je scherm schreeuwen en genieten van de sport.

    Dus ik herken me helemaal in je gevoel Roel, het is gewoon lekker sport kijken… en dat is leuk.

Deel je mening!

