Want wij wisten alles

Vandaag ben ik jarig. Ik ben nu 21, wat volgens mijn moeder echt een big deal is. Kennelijk ben ik nu echt volwassen. Daar schrok ik eigenlijk vooral heel erg van. Volwassen? Maar ik weet nog helemaal niks van de wereld. Met weemoed denk ik terug aan mijn puberjaren, toen wist ik alles.

Niet dat toen alles goed was, zeker niet. Ik was een flinke puber en op school liep niet alles altijd even lekker. Mijn leven is objectief gezien nu een stuk beter. Ik heb meer vrienden, meer ritme, ben gelukkiger. Alles zou dus ook beter moeten voelen. Maar er is iets dat ik mis.

Het zooitje ongeregeld met wijde Overzeas broeken en kleding die voornamelijk bij de London vandaan kwam, snapten pas echt hoe de vork in de steel zat. Met zware zwarte make-up, rare hoedjes en felle kleuren, distantieerden wij ons met liefde van al het andere. Want wij wisten alles beter.
voorblog voorblog2

Wij snapten namelijk hoe de wereld in elkaar zat. En het was geen fase: nee. Zo waren wij nu eenmaal echt. Onze leeftijdsgenoten waren – zoals wij dat zo respectvol zeiden – huppelkutjes. Kortweg ‘huppeltjes’, of ‘breezers’, naar het gelijknamige drankje dat eigenlijk niemand toen dronk. Zij waren degenen zonder hersenen, zij liepen mee met de meute. Wij niet. En ik zeker niet. Ik was intelligenter dan de rest, had meer meegemaakt en had de wijsheid in pacht. Ik was geen meeloper. Ik was gewoon mezelf. Dat wij er op onze beurt ook helemaal hetzelfde uitzagen, deed daar niets aan af.

Nee natuurlijk is dit niet waar. Net zoals elke puber was ik een verdwaald schaap, maar zo voelde het niet. Het behoren tot een groep die op zoveel niveaus hetzelfde is, is weinig uitdagend, maar wel heel makkelijk en veilig. Want als iedereen het toch met je eens is, zit je ook nooit fout. Dat komt mooi uit, als je in de veronderstelling leeft dat jij degene bent die alles allang door heeft. En als je iets toch niet wist, kon je het altijd nog aan je ouders vragen, zij waren volwassen en hadden dus leest van de klachten van de puberteit.

Ik denk vaak terug aan deze tijd, met een scheve glimlach. Want inmiddels is me het een en ander duidelijk worden. Volwassenen zijn niet onschendbaar. Zij hebben ook hun onzekerheden, dingen die ze niet goed kunnen of weten. Verdomme, waarom heeft niemand me dat ooit verteld?

Niemand heeft mij ooit laten weten dat adolescentie veel erger is dan de puberteit. Want behalve de constante vraag van ‘wie ben ik?’  Is er nu ook de ‘Wat ga ik worden?’  bij gekomen. Naast de zelfontplooiing, het zoeken naar een identiteit die verder gaat dan muziek en kleding, moet ik me ook focussen op de toekomst. Beslissingen die ik nu maak, zullen mij leven voor altijd beïnvloeden.
Terwijl ik mezelf op alle fronten probeer te ontplooien, moet ik verantwoordelijk rekening houden dat elke stap die ik nu zet, direct invloed gaat hebben op wat ik later moet gaan worden. Dat is altijd zo geweest, maar in combinatie met studie en banen wordt het allemaal net wat serieuzer.

Ik probeer mezelf op alle mogelijke manieren neer te zetten. Binnen het politiek spectrum, harde meningen over van alles, muzieksmaak (ja nog steeds), kleding, feestjes, bijnamen. Ik hoop maar dat het wat wordt.

In alle eerlijkheid ben ik doodsbang. Puberteit was misschien kut, maar ik vond toen vastigheid in het schoppen tegen alles. Dat ben ik ontgroeid (of nouja, deels) en daar is niets voor in de plaats gekomen. Ze hadden me wel mogen vertellen dat ouder worden alleen maar zorgt voor een grotere identiteitscrisis.

Ik ben nu 21 en ik ga proberen het beste er van te maken. Maar god, wat denk ik soms met weemoed terug aan de tijd dat alles nog in simpele hokjes zat.
Happy birthday to me.

Deel je mening!

