Vegetariër om vreemde redenen

Het was vorige week weer dierendag. Voor sommige mensen een reden om kritisch te kijken naar hun vleesconsumptie, en voor veel vegetariërs een dag om hun levenswijze te promoten. Als verstokt carnivoor halen ze mij niet zomaar over. Sterker nog, op Facebook had ik me ingeschreven voor de ludieke actie ‘Eet twee keer zoveel dieren-dag’. Omdat het kon. Op de dag in kwestie werd ik overigens afgescheept met goedkope ossenstaartsoep in zak van de Jumbo, die nauwelijks vlees bleek te bevatten. Maar dat geheel terzijde.

Kip, het meest controversiële maar evenwel zeer smaakvolle stukje vlees. Kip!

De afgelopen jaren is de kritiek op de bio-industrie aan het groeien. Denk maar aan de uitvinding van het woord ‘plofkip’, waarvan de bijbehorende reclamespotjes soms onbedoelde neveneffecten hadden. Waar men vooral over valt: de leefomstandigheden van dieren die worden gefokt voor de slacht. Een verhaal dat ik hoorde is dat iemand definitief vegetariër is geworden nadat hij op de snelweg voorbij een vrachtwagen met halfdode geplukte kippen reed. Blijkbaar was voor die persoon de realisatie dat kippen ook nog vervoerd moesten worden net teveel. Andere dieren in een dergelijke situatie hebben het eveneens vaak slecht; dit moge bij de lezer bekend zijn.

Persoonlijk voelt het voor mij echter tegennatuurlijk om een dergelijke verregaande mate van empathie te tonen voor andere dieren. De dieren worden misschien niet menselijk behandeld – maar het zíjn ook geen mensen. Levende wezens, dat wel, maar dat zijn wespen, algen en de groene schimmel op dat bedorven stuk kaas in je koelkast ook. En ik hoor niemand zeggen dat we die geen kwaad mogen doen. Ik geef dan ook weinig om individuele dieren, maar alleen om diersoorten; biodiversiteit is goed voor het milieu. Ideologisch gezien kon mijn visie dus onmogelijk nóg verder verwijderd zijn van de gemiddelde vegetariër. Het is een denkwijze waar ik gewoon weinig mee kan.

Toch realiseer ik me terdege dat er zelfs voor de grootste speciësist van het westelijk halfrond redenen zijn om niet elke dag een halve kilo spareribs te vreten. En dan doel ik niet alleen op de gezondheid. Zo levert de huidige situatie milieuproblemen op, en zouden er veel minder mensen sterven aan honger als de vleesconsumptie zou dalen. Dat zouden wél redenen zijn om minder of geen vlees te gaan eten. Redenen die ik van echte vegetariërs te weinig hoor.

Het is in mijn ogen jammer dat zoveel vegetariërs hun levenswijze hebben gekozen puur vanwege dierenrechten. In feite betekent het dat ze het welzijn van andere diersoorten minstens zo belangrijk, misschien wel belangrijker vinden dan dat van hun medemens. Vreemd. Vegetariërs brengen een onzelfzuchtig offer, om een wereld te creëren die in hun ogen beter is. Ze eten geen vlees, en in ruil daarvoor meer plantaardige producten, wat een straf is voor je smaakpapillen. Want vlees is echt belachelijk lekker. Dat ze bereid zijn tot zoiets radicaals en altruïstisch vind ik op zich uitzonderlijk nobel. Maar dan moet er wel een goede reden voor zijn.

Maar ja. Misschien heb ik als vleeseter makkelijk praten. En zelfs als binnenkort uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het eten van vlees een rechtstreeks ticket oplevert naar de zevende ring van de hel, dan nog zou ik er de grootste moeite mee hebben om mijn biefstukje te laten staan. Daarvoor is lekker eten voor mij persoonlijk domweg te belangrijk. Waarschijnlijk zal ik over vijftig jaar een van de laatste vleeseters in Nederland zijn. Zittend in een hoekje van een dubieus restaurant, samen aan een tafeltje met een, eveneens bijna uitgestorven, verstokte roker, eet ik daar mijn kipschnitzel. Terwijl de kippen inmiddels heilig zijn verklaard en hun eigen zebrapaden hebben. Als de aarde dan nog niet vergaan is, tenminste.

One thought on “Vegetariër om vreemde redenen

  1. Daan Kusen 8 oktober 2014 / 12:57

    …Tegennatuurlijk om een dergelijke verregaande mate van empathie te tonen voor andere dieren…” Yes. Dit!

Deel je mening!

