In dit moment ben ik euforisch: het probleem met internetatheïsme

10561762_730263617048126_5131394790898125177_n

Deze…wonderlijke verschijning kwam ik afgelopen week tegen op Facebook. Normaal gesproken weet ik soapboxing op sociale media redelijk te ontwijken met woordfilters (met Social Fixer heb ik iedere post met de woorden ‘Israël’, ‘Zwarte Piet’, of ‘EUSSR’ uit mijn newsfeed weten te halen), maar jammer genoeg gaat dat wat moeilijker met plaatjes. Maar gelukkig dat ik het ben tegengekomen, want het is het perfecte voorbeeld van alles dat verkeerd is gegaan met atheïsme, en de variant op het internet in het bijzonder.

Voordat ik de meest voor de hand liggende beschuldiging krijg: ik ben niet gelovig. Totaal niet zelfs. En ook nooit geweest. De enige reden dat ik überhaupt een kerk binnenstap is wanneer deze historische of architectonische waarde heeft, zoals de Heilig Bloedbasiliek of de Santa Chiara. Ik zou dus eigenlijk geen enkele reden te horen hebben om me zo zwaar te ergeren aan hoe veel atheïsten zich gedragen, want mijn wereldbeeld wordt niet aangevallen. Maar waarom erger ik me dan alsnog?

Één verklaring ligt in hoe zij zich profileren. De gemiddelde redditgebruiker heeft wel eens van de subreddit /r/atheism gehoord, met meer dan 2 miljoen gebruikers een van de grootste pagina’s van de site, en één van de grootste gemeenschappen voor atheïsme op het internet. Ook berucht om het feit dat de gemiddelde bezoeker iets te…overtuigd is van hoe fantastisch ze wel niet zijn. Maar dan ook echt.

Alle woorden in de laatste twee zinnen zijn aparte links, trouwens. Het laat zien in hoeverre online atheïsme is gedegradeerd van een ondogmatische actiegroep tegen onjuistheden en onrecht in religieuze doctrine, tot een grote groep onuitstaanbare, arrogante windbuilen. De overtuiging dat alleen atheïsten intelligent kunnen zijn, of dat iedere wetenschapper niet in een god zou mogen geloven is inmiddels overal zichtbaar. Het is dogma geworden.

En het zou nog niet eens zo erg zijn als alleen /r/atheism dit probleem had. Helaas, ook andere atheïstische groepen beginnen hetzelfde gedrag te vertonen. Twee grote YouTube-atheïsten, Thunderf00t en The Amazing Atheist, zijn veelal gestopt met het bekritiseren van creationisme en begonnen met een ware kruistocht tegen feministen, met kritiek dat variëert tussen ondoordacht, seksistisch of simpelweg afschuwelijk. In Ohio heeft een atheïstische groepering de plaatsing van een Holocaustmonument geprobeerd te blokkeren omdat er een Davidsster op is afgebeeld. En Richard Dawkins, waarschijnlijk de meest bekende atheïst op aarde, begint steeds meer te flirten met eugenetica, en reageerde bijzonder ondoordacht op een schandaal rondom seksuele intimidatie tijdens een atheïstische conventie, want het slachtoffer was in elk geval geen moslima.

En dan vragen ze zich af waarom er zo weinig openlijk atheïstische vrouwen zijn. Of wacht. Ze hebben daar al een theorie voor.

De verklaring voor dit gedrag? Allereerst is de atheïstische online gemeenschap heel erg op de VS gebaseerd, gezien dit praktisch het enige grote Westerse land is met een grote religieuze gemeenschap. De VS is ook berucht om de grofheid en de enorme kloof die tussen de twee partijen in een gemiddeld debat liggen. Een andere verklaring, die ook voor Europa geldt, is hoe vaak religie negatief in het nieuws is gekomen. De katholieke kerk onder Benedictus XVI en de misbruikschandalen, al-Qaeda en ISIS, religieus gemotiveerde oorlogen in de Centraal-Afrikaanse Republiek en Israël/Palestina, enzovoort.

Maar laat het duidelijk zijn: het feit dat ergens in de Arabische zandbak een groep fundies mensen onthoofden geeft je nog niet de reden om je als een zelfgenoegzame blaaskaak te gedragen tegenover gelovigen.

In dit moment ben ik euforisch. Niet vanwege de zegening van een pretentieuze goddeloosheid. Maar omdat ik verlicht ben door mijn eigen onverschilligheid.

2 thoughts on “In dit moment ben ik euforisch: het probleem met internetatheïsme

  1. Thomas Stege 7 oktober 2014 / 15:49

    Als je filter Zwarte Piet blokkeert, dan heb je mijn blog van vorige week dus ook niet gelezen, ook al ging die niet over Zwarte Piet. =P

    Verder eens met wat je schrijft, veel atheïsten (natuurlijk lang niet allemaal) zijn echt arrogante eikeltjes die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Dat Dawkins een doorgedraaide gek is was al langer bekend. Gelukkig hebben we ook mensen als Klaas Hendrikse, die zelf atheïstisch zijn maar wel op constructieve en respectvolle wijze tegen God en religie aankijken. Ik kijk zelf op YouTube graag naar de filmpjes van Hemant Mehta (https://www.youtube.com/user/TheAtheistVoice), die zich weliswaar verzet tegen traditionele Christelijke ideeën maar zich in ieder geval niet zo superieur voelt en dingen duidelijk uitlegt.

    Ironisch genoeg is dat gedrag dat atheïsten vertonen in de links die je postte trouwens bijna religieus te noemen.

Deel je mening!

