Spreek voor jezelf!

Zwarte Piet, objectificatie van vrouwen, schelden met kanker, het woord neger en grappen over homoseksuelen. Allemaal zaken die de nodige discussie oproepen. Het lijkt wel alsof sociale gelijkheid en emancipatie de afgelopen paar jaren enorm aan terrein heeft gewonnen. Ik vind dit positief: als men zwijgt kan er geen vooruitgang geboekt worden. Het is alleen jammer dat de goed onderbouwde mening vaak ondergesneeuwd wordt door de nodige argumenten die op de man spelen. Deze week wil ik de vreselijkste van al deze toch al domme argumenten bespreken.

Dit argument hoor je altijd wel een keer voorbij komen. Met name in de Zwarte Pieten discussie is hij zeer populair. Ik zal meteen duidelijk maken dat ik mij hier zelf ook schuldig aan heb gemaakt, maar sinds kort begint het mij op te vallen. Het gaat om het argument dat altijd begint met “Ik heb een vriend/broer/achternicht/oudtante/bovenbuurvrouw- en DIE vindt –“.

Goed, ergens is het natuurlijk logisch. Wanneer je in een discussie terecht komt zal je toch terugvallen op je eigen referentiekader. Iedereens mening wordt namelijk, of je het nou wilt of niet, beïnvloed door de omgeving. Al vanaf je geboorte. Dus natuurlijk haal je dat erbij. Maar dat het logisch is, betekent nog niet dat het een goed argument is.

Zonder dat je het doorhebt, verhef je met dit argument jouw vage kennis namelijk tot ongekende hoogte. Wanneer jij zegt “Ik heb een vriend die zwart is, en die vindt het niet erg om neger genoemd te worden.”, dan gebruik je dat om aan te tonen dat het oké is om dat woord te gebruiken. Die vriend in kwestie kan namelijk spreken voor ie-de-reen. Je zegt hiermee dat de rest die hier wel een probleem mee heeft, zich eigenlijk aanstelt.
Het werkt ook de andere kant op. In de discussie over kanker heb ik vaak gehoord dat iemands familielid overleden is aan kanker, dat is dan altijd een argument om er niet mee te schelden. Dat argument wordt dan over het algemeen niet uitgelegd, dat ís gewoon zo en wat dat betekent moet de ander zelf invullen.

Nu mijn probleem hiermee: ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die hun ouders aan deze ziekte verloren hebben. De een kan het woord kanker inderdaad niet aanhoren, de ander scheld er nu nog steeds mee. Shit, wie heeft er nu gelijk? Wiens argument moet ik nu gebruiken in een discussie? Nou dat is vrij simpel: dat moet ik niet doen.
Een discussie over gevoelens in deze gevoelige onderwerpen gaat niet over het gelijk hebben. Dat is een kwestie van zeer individuele perceptie van een situatie (of in dit geval een woord). Puur omdat ik misschien één vriendin zou hebben die dit woord niet naar vindt, wil het niet zeggen dat de rest zich aanstelt. Dit principe geld eigenlijk voor elke discussie.

Jij hebt als individu nooit het recht te spreken voor een grote groep, tenzij je daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt. Zodra je dat doet, ontneem je vele anderen een stem; de stem van de individuele mening die juist zo belangrijk is. Dit gaat op voor elk ‘mijn vriend die-‘ argument. Het is een zwaktebod waarmee je eigenlijk alleen maar aangeeft dat je niet zo goed bent in een standpunt onderbouwen. Daarbij kies je gewoon de mening uit die jou het best uitkomt en zet dat in op zo’n manier dat een verdere discussie nagenoeg onmogelijk is. Niemand wil namelijk beweren dat jouw vriend/broer/achternicht/oudtante/bovenbuurvrouw geen recht van spreken heeft, dan wordt het wel erg persoonlijk en escaleert de discussie waarschijnlijk met enkele minuten.

Dus laten we hier alsjeblieft met zijn allen mee ophouden. Stop met spreken voor een hele groep, stop met ‘de vriend van’ aan te dragen als allesoverheersend argument. Het is namelijk onzin en bovendien is het respectloos tegenover de meerdere stemmen in een groep die allemaal even belangrijk zouden moeten zijn.

2 thoughts on “Spreek voor jezelf!

  1. Daan Kusen 22 september 2014 / 09:30

    De overbuurvrouw van mijn oma haar glazenwasser’s achternicht is het hier wel mee eens, ja.

Deel je mening!

