Gelukkig zijn ze neukbaar!

De Sp!ts schreef een tijdje geleden een geweldig artikel over de hoeveelheid werkende vrouwen in Nederland. Het artikel droeg de vindingrijke titel ‘Nieuwe MILFS zijn meer gaan werken.’, Heel feministisch Nederland natuurlijk over de zeik en heel anti-feministisch Nederland schreeuwde dat het ‘toch maar een grapje was.’ Nu heeft Meike al het een of ander geschreven over dat ‘gewone grapjes’ lang niet altijd onschuldig zijn, maar in dit geval was de nasleep van het artikel dat wat mij te ver ging. Afgelopen woensdag schreef columniste Hadjar Benmiloud namelijk een antwoord op alle ‘vrouwen met hooivorken’, en dát schoot mij wel verkeerd.

Het feit dat de Sp!ts het woord ‘MILF’ gebruikt om vrouwen aan te duiden, is namelijk zo ontzettend achterlijk dat ik er bijna geen aandacht aan zou willen besteden. Ofwel de redactie had niet helemaal door wat het aan het schrijven was (onwaarschijnlijk), of de redactie had niet helemaal door dat dit gewoon geen correcte manier is om werkende moeders te omschrijven. Allemaal niet veel erger dan wat je over het algemeen qua seksisme tegenkomt en hoewel ik de ernst hiervan inzie, heeft boosheid verdomd weinig uitgehaald, gezien het artikel nog gewoon online staat. 

Maar nu komt de grap: Hadjar begint haar stuk met het feit dat ze feminist is. Over het algemeen ben ik van mening dat zodra je jezelf een feminist noemt, je dat ook bent. Ik wil me niet mengen in het ‘jij bent geen feminist en ik wel, want-‘ debat, gezien dat discussies zijn die nooit ergens op uitlopen. Aan de andere kant schrik ik wel van wat deze feminist te zeggen heeft over het MILF voorval. Haar antwoord is simpelweg; ‘De redactie is juist heel lief, want ze noemen alle vrouwen neukbaar!’, natuurlijk zocht ik naar het sarcasme of de ironie in dit bericht, maar gezien deze uitspraak werd gevolgd door advies aan de Sp!ts om dan óók maar meer mooie mannen te laten zien (om het goed te maken), verloor ik de hoop.

Afgezien van hoe serieus deze opmerking wel of niet bedoeld was, wil ik even ingaan op het feit dat ‘neukbaar’ kennelijk een compliment is. Dat als je als vrouw bevallen bent van een kind, je weer gaat werken het met name een verdienste (en compliment) is, als je neukbaar bent.
Sorry, het kan aan mij liggen, maar ik vind ‘neukbaar’ zo’n beetje het laagste compliment op de ladder van complimenten over fysieke aantrekkelijkheid. Neukbaar klinkt namelijk alsof de mogelijkheid er is. Gezien ik toch echt een vagina tussen mijn benen heb zitten en die (gelukkig) gezond is, ben ik dus eigenlijk per definitie wel neukbaar. HOERA! Yes! Ik ben neukbaar! Afgezien van het feit dat ik misschien intelligent zou zijn, of grappig, betrouwbaar of aardig, ben ik in ieder geval neukbaar. Dat is een compliment, kennelijk, als de redactie van de Sp!ts dat zegt.

Ik vraag me dan ook af of Hadjar zelf wel blij zou zijn als ze benaderd wordt in een kroeg en in plaats van de bekende ‘kom je hier vaker?’ Of ‘Wat ben je mooi’ een duidelijke; ‘goh, jij bent wel neukbaar zeg!’  te horen zou krijgen. Is het dan nog steeds lief, vraag ik mij af? In ieder geval is het laatste wat ik te horen zou willen krijgen als ik net weer aan het werk ben, dat ik neukbaar ben. Hoe vaker ik het woord typ, hoe naarder ik het ook vind worden.

Ik zou dan ook iedereen die ‘MILF’ of ‘neukbaar’  acceptabele termen vindt voor een groep vrouwen (in dit geval moeders die weer aan het werk zijn), uitnodigen om deze term lukraak uit te proberen als compliment in een kroeg. Ik ben wel benieuwd of de gemiddelde persoon daar het ook als lief opvat. Persoonlijk denk ik (en hoop ik) dat de reactie wat anders zou zijn. Dat de personen daar (man of vrouw) zullen inzien dat ze meer zijn dan alleen een object dat ‘in staat is om geneukt te worden.’
Maar ach, wat zeur ik hé? Als de Sp!ts straks maar meer mooie mannen laat zien, dan is alles voor mij ook weer goed.

Voor de onwetenden: MILF is een term/afkorting die staat voor ‘Mother I’d like to fuck’

One thought on “Gelukkig zijn ze neukbaar!

Deel je mening!

