Waar zijn de hobby’s?

Op mijn vrije dagen slaap ik graag uit. Zo ben ik net rond 11en uit bed gekomen en had het wat mij betreft ook nog later kunnen worden. Verder moet ik zo mijn kamer opruimen, heb ik rijles en ga ik de stad nog even in om de uitverkoop uit te pluizen. Morgen ben ik ook vrij en het is dat ik toevallig iets te doen heb, anders zou ik echt niet weten wat ik met mijn dag moet. Ik stuitte op hetzelfde probleem toen ik in mijn kamerzoektocht soms de vraag kreeg wat mijn hobby’s waren. Ik heb namelijk geen idee, is er nog zoiets als het hebben van een hobby?

Ik dacht terug aan de basisschool, toen je nog opschreef wat je hobby’s waren in diverse vriendenboekjes. Had ik toen wel hobby’s? Vaag herinner ik mij een bepaalde schrik als ik bij ‘sport’ al had ingevuld dat ik van paardrijden hield en vervolgens dan ook nog werd gevraagd om mijn hobby’s. Lezen, knutselen (waar ik overigens helemaal niet van hield) en buitenspelen waren dan vaak de oplossing voor dit vraagstuk.

Tegenwoordig is dit alleen maar moeilijk geworden. Ik ga naar de sportschool, maar dat zou ik niet echt een hobby willen noemen. Ik lees (vooral heel veel wetenschappelijke artikelen op last van mijn studie) en ik schrijf af en toe een blog als deze. Ik ga graag dansen in obscure tenten en struin festivals af. Daar houdt het wel een beetje bij op en als ik het zo teruglees lijkt het niet alsof ik een ander persoon ben, dan pak ‘m beet, zo ongeveer elke student.
Ik besloot rond te vragen en stuitte bij velen op hetzelfde probleem; wat doen we eigenlijk met onze tijd? De meesten rusten uit van de zware week, gaan met vrienden wat drinken of schrijven een blog omdat ze vergeten waren dat het eigenlijk gister moest (oeps.)

Voor mijn gevoel zijn er niet veel hobby’s meer.  Je hebt de sporters, gamers, de muzikanten en kunstenaars, maar daarbuiten houdt het meestal wel op. Ik ken tegenwoordig maar weinig mensen die postzegels verzamelen of modelvliegtuigjes bouwen. Waar ikzelf vroeger uren kon lezen, bekijk ik nu vaker plaatjes op het internet die nooit écht grappig zijn.
Ik ben nooit iemand geweest die claimt dat ‘vroeger alles beter was’, of dat ‘deze generatie er niks meer van snapt’, en dat wil ik bij deze ook zeker niet doen. Wel vraag ik me af of ik andere dingen zou gaan doen als ik geen internet had, of ik dan wél een hobby zou hebben of me gewoon (zoals vroeger) dood zou vervelen als het buiten regent.

2 thoughts on “Waar zijn de hobby’s?

  1. Jasmien 21 juni 2014 / 16:44

    Ik moest mijzelf er ook echt toe aanzetten om minder te computeren en weer eens een echt boek vast te nemen. Het was geen makkelijke switch maar als ik dan in de zon zit in plaats van binnen ben ik toch blij. Daarnaast is breien, naaien en haken ook weer echt hip bij jongvolwassenen (in België toch) en ook de spelletjesavonden kennen in mijn vriendenkring een opmars sinds 999 games zulke leuke en eenvoudige dingen op de markt brengt.

  2. Thomas Stege 22 juni 2014 / 23:08

    Hah. Zo herkenbaar. Ik heb de laatste tijd op zich ook redelijk wat vrije tijd gehad, maar vraag me constant af wat de fuck ik er eigenlijk mee doe. Misschien wordt het gewoon langzaam maar zeker tijd om volwassen te worden en aan een vaste baan en een gezin te beginnen, dan ben je meteen weer een (luxe)probleem armer. Die hobby kun je dan voor de eerstvolgende 20 jaar vergeten. =P

Deel je mening!

