Vanavond is het tijd voor wraak

Omdat ik de eer heb de vrijdag in te vullen, heb ik dit jaar ook de eer om over het WK te mogen schrijven! Vanavond is de eerste wedstrijd van Nederland, maar dat wisten jullie allemaal natuurlijk al. Gister verloor Kroatië redelijk onterecht van een wankel Brazilië. Hartstikke leuk voor het thuisland, wat minder voor de eerlijke competitie. Ik heb gister tijdens de wedstrijd meerdere keren gezegd dat ik ‘niet zo zou willen winnen.’, Maar vanavond ligt dat natuurlijk helemaal anders!

Vanavond hebben ‘we’ (heerlijk die voetbaltaal) iets recht te zetten. Vanavond winnen of verliezen we het WK in Zuid-Afrika van vier jaar geleden. Het wordt spannend en ik heb er zin in. Ik zal straks blij in vol oranje ornaat voor de televisie hangen en verkijk je niet; ik ben bloedfanatiek en ik weet ook nog het een of ander van voetbal. Als kind keek ik altijd alles mee naast mijn vader. Mijn vader weet álles van voetbal (en voor de rest van bijna elke andere sport op aarde, het slaat echt nergens meer op), dus ook ik heb het een en ander opgevangen.
De sport zelf uitoefenen was nooit echt aan mij besteed , als verdediger was ik vooral 10 kilo zwaarder dan de rest en kon ik dat tenminste nog in de strijd gooien, maar het voetbal kijken des te meer.

Natuurlijk is het een beetje stom, want normaal kijk ik ook niet echt voetbal. Al is het maar omdat ik nooit weet voor wie ik moet zijn en dan de lol er snel af is. Verder is de kans dat we van Spanje gaan winnen natuurlijk minimaal, maar ergens zie ik deze gedachtegang als iets positiefs. Het Oranjelegioen is er dit jaar niet van overtuigd dat we ver gaan komen; de hoeveelheid oranje artikelen worden minder gretig afgenomen en de meesten die ik heb gesproken zijn er vooral erg van overtuigd dat we afgemaakt worde vanavond. Maar hoe fijn is het om een keer de underdog te zijn? In 2010 speelden we tegen Brazilië en ik had zelfs besloten thuis te blijven in plaats van mijn plaatselijke kroeg; we zouden immers toch verliezen en dan is het niet zo leuk in een kroeg rond te hangen. Toch wonnen we en ik denk dat de vreugde niet zo groot was geweest als we wel hadden verwacht te winnen.

Dit hoop ik dan ook voor vanavond; een onverwachte winst. Misschien zelfs een onverdiende winst, dat kan me helemaal niks schelen.  Dit is oud zeer en dat moet opgelost worden. En ach, ik zit toch straks met een stel vrienden als maniakken naar het scherm te schreeuwen en een leuke avond wordt het toch wel. Ik ben benieuwd hoe Amsterdam klinkt bij een Nederlands doelpunt.

One thought on “Vanavond is het tijd voor wraak

  1. Jasmien 13 juni 2014 / 23:24

    Ik denk dat je ondertussen weet hoe Amsterdam klinkt bij een doelpunt. Wat een wereldgoals! Wat een feest moet Amsterdam vanavond zijn!

Deel je mening!

