Niet ingeschreven is altijd mis

Gisteren had ik eigenlijk een tentamen. Het laatste tentamen voor de zomervakantie, van een (statistiek)vak dat me goed ligt. De afgelopen acht weken heb ik de stof steeds keurig bijgehouden, vrijwel alle colleges bezocht, en eigenlijk was er nooit een vuiltje aan de lucht. Ik was ervan overtuigd dat ik het tentamen redelijk eenvoudig zou gaan halen. Maar ik heb hem niet gemaakt. Dat mocht niet.

Want afgelopen zondag keek ik nog eens goed naar mijn rooster. Alarm. Paniek. Het tentamen stond er niet in uSis. Voor wie niet weet wat dat is: het zeer onhandig ontworpen, uitzonderlijk dure en controversiële programma waarmee je je inschrijft voor vakken en tentamens hier in Leiden. Blijkbaar heb ik iets verkeerd gedaan. Of zou ik het vergeten zijn? Ik weet het oprecht niet meer. Maar niet in het rooster betekent dat je niet bent ingeschreven, zo simpel is het, en inschrijven kan uiterlijk tien dagen van tevoren. Anders mag je het tentamen niet maken.

Oké, er is nog een noodregeling. Uiterlijk twee werkdagen van tevoren kun je tegen een vergoeding van 20 euro (administratiekosten, dunkt me) nog een na-inschrijving regelen. Twee werkdagen vóór woensdag? Dat is maandag, zou je zeggen. Fout! Het was Pinksteren afgelopen weekend. Het servicecentrum, net als de hele faculteit, was aan alle kanten afgesloten maandag, precies zoals je zou verwachten. Helaas. Dinsdagmorgen heb ik het natuurlijk nog geprobeerd, maar zonder resultaat. Er werd me geadviseerd om me maar alvast in te schrijven voor de herkansing, wat ik inmiddels gedaan heb, maar wat een hinderlijke onderbreking van mijn vakantie gaat vormen.

Ik geef toe: deze situatie is in principe mijn eigen schuld. Ik kende de regels, ik weet dat uSis soms onhandig doet en dat het altijd raadzaam is om te checken of een inschrijving voltooid is. Als ik er ergens vorige week naar gekeken had, had ik in ieder geval nog met alle liefde die 20 euro kunnen aftikken. De gevoelens omtrent mezelf voor de botte kop slaan verdwijnen dus niet zomaar, maar toch vraag ik me af of het nu allemaal echt op deze manier moet.

Want hoeveel moeite is het nu eigenlijk? Even een extra papiertje printen, even een extra stoeltje neerzetten in een enorme, meestal niet bomvolle gymzaal. Even een extra naam toevoegen aan de lijst deelnemers. Het is me inmiddels zonneklaar dat ze dat hier in Leiden niet mogen doen minder dan twee werkdagen van tevoren. Maar waarom? Zoveel extra kosten aan arbeidsloon of administratieve rompslomp zouden ze er niet mee gemaakt hebben. En anders verhogen ze die tarieven van 20 euro toch iets? Dan ben je alsnog wel gemotiveerd om je op tijd in te schrijven, maar zijn de gevolgen niet zo groot als je het per ongeluk eens vergeet.

Daar komt bij: hoe onlogisch is het dat ik graag dat tentamen wilde maken? Ik heb verder zo ongeveer elke bijeenkomst van dat hele vak meegekregen, sta op twee verschillende systemen ingeschreven voor het vak (uSis én de andere organisatorische nachtmerrie van elke student, Blackboard), en bovendien heb ik de tussentijdse toets gemaakt. Waarom kun je niet op een knopje drukken waarop staat ‘inschrijven voor alles’? Ik denk dat er maar heel weinig mensen bewust het tentamen overslaan.

Maar ja. Het systeem werkt nu eenmaal niet zo, en zoals de Duitsers zeggen: befehl ist befehl. Uiteindelijk kun je als student niets anders doen dan je schikken naar de regeltjes van een onderwijsinstelling, omdat je toch wel verdomd graag dat papiertje wil hebben. En dan moet je soms heel goed uit je doppen kijken. Iets wat ik helaas heb nagelaten. 2 juli mag ik op de blaren zitten.

2 thoughts on “Niet ingeschreven is altijd mis

  1. Bettine 12 juni 2014 / 18:49

    Bij ons (in Groningen) was het eerst ook altijd zo dat je apart moest inschrijven voor vakken en tentamens. Ze hebben dat sinds een paar jaar veranderd, zodat je, als je ingeschreven staat voor het vak, ook automatisch voor het tentamen staat ingeschreven. Misschien helpt klagen dus, vooral in groepen.. :-)

  2. Roel Breet 12 juni 2014 / 19:21

    Scholen en ICT is altijd een goede verklaring. Ik snap niet hoe lang het nog moet duren voordat alles eens werkt zoals het hoort. Maar, tsja, zuur… :/

Deel je mening!

