Durf onbereikbaar te zijn

Kabouter WesleyOp het moment van typen lig ik brak op een bank na te genieten van een memorabel pinksterweekendje Pinkpop. De wasmachine draait volop en de tent hangt over het balkon te drogen want het was naast de tropische temperaturen pompen of verzuipen dit jaar. Je hebt ongetwijfeld meegekregen dat er wat tenten en andere spullen zijn gesneuveld. Dit leek ook het geval te zijn met mijn telefoon en ik vond het niet eens erg. Ik was eventjes onbereikbaar en dat was fantastisch.

Ik geef heel eerlijk toe, ik ben een telefoonverslaafde. Sociale media krijgen (te) veel aandacht en Whatsapp draait dagelijks op volle toeren. Dit zeg ik niet zo zeer omdat ik mijn ego wil strelen (POPULAIR!!), maar meer om het feit dat ik wil aangeven dat in mijn omgeving, en misschien bij jou ook, al deze media gebruikt worden om te overleggen en te communiceren. Facebookgroepen voor school schieten als paddenstoelen uit de grond en menigmaal komt er een werk- of studiegerelateerde vraag binnen. Afgewisseld met de onzinberichtjes is het dus een drukke boel.

Nu ben je op festivals vaak aangewezen op een enkele telefoonbatterij en kutbereik. Voor je het weet ben je door je voorzieningen heen en grijp je regelmatig naar je broekzak zonder dat er iets op je telefoonscherm te zien valt. Even is er niets. Geen gezeur, geen vragen, geen onzinprietpraat. Even niks. Jij staat op een festival en je kunt je even afsluiten van de wereld, die tegenwoordig nooit ophoudt met aandacht vragen. Heerlijk.

Schermafbeelding-2013-08-29-om-14.51.31Daarom verbaast het me ook dat de Hi-stand zo druk bezocht werd. Rijendik stond het bij de houten constructie (zie foto) waar je, exclusief borg, voor 2,50 een oplader kunt lenen. Op zich praktisch, gezien je elkaar regelmatig kwijtraakt op een festival en een telefoon dan uitkomst kan bieden. Maar als je stiekem op wat schermpjes kijkt is het vaak niet veel bijzonders wat wordt uitgevoerd, terwijl je toch echt hebt betaald voor een festivalticket. Niet voor een kraampje waar je al chillend je telefoon kunt opladen. En ja, ik heb enkele mensen gespot die er toch echt een paar uur rondhingen. Ga eens live-muziek checken, verdikkeme!

Sociale media drukken, vaak onbewust, ontzettend op het stressniveau van mensen. Zeker op dat van jongeren. Ik heb bijvoorbeeld altijd de neiging direct te moeten reageren als iemand iets vraagt, terwijl dat nergens voor nodig is. Ja, dringende dingen gaan altijd voor, maar weeg eens een keer heel eerlijk voor jezelf af: wanneer moet je nu écht direct handelen. Je zult behoorlijk veel dingen kunnen afstrepen. En in mijn geval ben je op Pinkpop. Het laatste wat ik dan wil is denken aan school of andere verplichtingen.

Ik kan het iedereen aanraden om jezelf eens af te sluiten van de online wereld. Gooi je data bijvoorbeeld vanaf 22.00 uit of lees eens een goed boek. Onbereikbaar zijn was stiekem nog nooit zo fijn als afgelopen weekend. Tot ik mijn kapotte telefoon net weer met behulp van de oplader in het stopcontact stopte. Ja hoor, hij deed het gewoon weer. Een klein defect? Geen flauw idee wat het probleem was. Het positieve was dat ik heerlijk uitgerust was en met een frisse blik aan de laatste loodjes voor de zomervakantie kan beginnen, terwijl de telefoon weer trillend zijn werk doet.

Nog even keihard knallen tot Lowlands!

2 thoughts on “Durf onbereikbaar te zijn

  1. Lucas 11 juni 2014 / 10:49

    Als men het idee: “Als ze bellen is het dringend” hanteren zijn we allemaal blij.

    Maar je gaat een beetje voorbij aan het feit dat je mobiele telefoon een multi-functionele tool was. Als het alleen social media was, zou het probleem niet groot zijn… maar het is ook nog eens je camera, je lijn naar vrienden toe die óók op het festival staan, je eigen muziek in de tent en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    “Ja, waar is Roel?!” “Die staat aan de andere kant! Ik kan hem even bellen/smsen/appen” “Nah, die heeft zijn telefoon niet bij zich” “Dan zien we hem vanavond wel!” is dan niet leuk om te horen.

    Het continue bereikbaar zijn is iets waar we ons dagelijkse leven op (hebben) aangepast. De vraag is nu of het een contra-beweging krijgt, of een daadwerkelijke implementatie in het dagelijkse leven.

    • Roel Breet 11 juni 2014 / 13:28

      Ik ga daar niet aan voorbij hoor, Lucas. Is je lijn naar vrienden toe niet juist de communicatie waar ik het over heb? Niet dat soort communicatie die aan je kop loopt te zeuren, maar dat kan je niet filteren. Laat staan dat je (of ik in ieder geval) niet kan laten toch stiekem te kijken wat mensen bijvoorbeeld in de klassen-app zetten, op Pinkpop. Terwijl ik toch niets kan doen behalve me er druk over maken.

      Wat mij betreft mag die contrabeweging gauw op gang komen dan.

Deel je mening!

