Het einde van onze Tivo

Tivoli Oudegracht, het Utrechtse poppodium waar ik al sinds jaar en dag kom, is niet meer. Al sinds 1981 werden in Oudegracht 245 (een adres dat ik misschien nog wel eens laat tatoeëren) concerten gegeven onder de naam Tivoli, maar afgelopen weekend zijn na de laatste concerten en feesten dan officieel de deuren gesloten. Tivoli zelf gaat gelukkig niet verloren; de meeste avonden worden voortgezet in TivoliVredenburg, en ook Tivoli De Helling blijft gewoon bestaan. Toch viel het afscheid van Tivoli Oudegracht me zwaar. Daarom trakteer ik jullie nu op een terugkijkblog – mijn eerste ervaring in Tivoli en mijn aller-allerlaatste.

Het was in 2008, toen ik net een paar maanden vijftien was, dat ik naar mijn eerste concert in Tivoli Oudegracht ging. Ik voelde me heel wat als vijftienjarige – ik was al naar het concert van Razorlight (in Vredenburg) en één dag naar Pinkpop geweest. Ik was dus al een ware concertganger. Vol zelfvertrouwen stond ik op 4 februari met een vriendin dan ook vooraan bij ska-punk band Reel Big Fish; springend in de mosh-pit, omdat ik niet doorhad dat iedereen toch wel voorzichtiger zou doen met een vijftienjarig meisje in de buurt. Het was mijn eerste ervaring in Tivoli, maar zette direct de toon voor de jaren die nog zouden komen: jaren vol springen, dansen, meeblèren. Jaren vol feesten.

Doordat Reel Big Fish de twee daaropvolgende jaren ook in Tivoli Oudegracht stond, konden we direct een traditie van hun concerten maken. In 2011 trad de band helaas niet op in Utrecht en hebben we dus helemaal naar Eindhoven af moeten reizen om onze traditie, begonnen in Oudegracht, voort te kunnen zetten.

Reel Big Fish concertposter

Het was 2014, toen ik alweer een half jaar eenentwintig was, dat ik naar mijn laatste feest in Tivoli Oudegracht ging. Mijn laatste Pop-O-Matic in Tivoli Oudegracht.
Oh, Pop-O-Matic; het wekelijkse studentenfeest in Tivoli op de donderdagavond. Hoe ik de avond ook probeer te omschrijven, het kan de lading niet dekken voor hen die er nooit komen. Bij Pop-O-Matic heb ik vrienden gemaakt, vrienden getroost, ruzie gemaakt en romantiek bedreven. Pop-O-Matic (of pop-o/poppo in de volksmond) voelde iedere week weer als thuiskomen.

Ruim drie jaar lang ben ik vaste klant geweest op deze donderdagavonden. Vooral in 2013 stond ik iedere week weer binnen, en Pop-O-Matic stelde nooit teleur. We kenden de statistieken; we wisten dat als er gitaar klonk na een rondje van Kendrick, Kanye en Waka Flocka, het tijd was om te gaan roken. Alleen bij The Smiths móest ik nog een paar minuten blijven staan, en je kon elke donderdag op DJ St Paul rekenen als je The Smiths graag wilde horen.

foto (5)
Pop-O-Matic: different people, one love

Gelukkig blijven Reel Big Fish en Pop-O-Matic bestaan, maar mijn herinneringen aan de twee fenomenen zijn zo fundamenteel geankerd in Tivoli Oudegracht dat het bijna voelt alsof alles ermee ophoudt. Zo voelde dat afgelopen donderdag ook, toen ik mijn officiële afscheid nam van Tivoli Oudegracht – alsof alles ermee ophield, mijn hart uit mijn lijf werd gerukt en mijn geheugen in vlammen op ging.

Oudegracht 245, Tivoli OG, Tivo, Grachie.
Je gaf mij Reel Big Fish, de Piekendisco, Marcus Miller, Dum Dum, Foals, the National, Zer00s Heroes, Graham Central Station, Pop-O-Matic en nog veel, veel meer.
Er is een oneindig aantal herinneringen dat de tranen verklaart die bij de laatste Pop-O vloeiden, maar zij zullen voortbestaan. Tivoli Oudegracht is pas echt voorbij als iedere laatste bezoeker het loodje heeft gelegd – en dat zal nog wel even duren.

Het duurde even, maar uiteindelijk waren de tranen gedroogd en kon ik voor de laatste keer op de foto met een open Tivoli Oudegracht

 

Deel je mening!

