Onterecht onrust over Ombudsman

FoksukIets wat ik altijd al opmerkelijk heb gevonden in de media is nieuwsvoorziening rondom uitspraken. Kijk naar de ‘mindermarokkanen’-speech van Wilders tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Het scanderen van de PVV-leider was ongeveer een maand lang nog het fundament voor vele nieuwsitems en verhalen in kranten. Terwijl er, zoals Iris al zei, niet bepaald iets nieuws onder de zon was als het gaat om waar Wilders voor stond de afgelopen jaren. Iets vergelijkbaars qua media-aandacht gebeurt nu met de aanstelling van een nieuwe Nationale Ombudsman, waarbij kandidaat Guido van Woerkom wat mij betreft oneerlijk hard wordt aangepakt.

Het nieuws verspreidt zich razendsnel. De enige kandidaat en voormalig ANWB-voorzitter zou ook de Marokkaanse gemeenschap beledigd hebben door in het verleden een misplaatste grap gemaakt te hebben. Hij zou zijn vrouw nooit in een taxi laten stappen, gezien de kans groot is dat er een Marokkaan achter het stuur zou zitten. Omdat hij als toekomstig Ombudsman wordt gezien is deze uitspraak nu in de media omstreden, gezien deze instelling ‘voor alle Nederlanders zou moeten zijn’. Iedereen moet via hem een klacht over de overheid kunnen indienen. Of die persoon nu Marokkaanse, Turkse of een Nederlandse afkomst heeft doet er uiteraard niet toe. Oftewel: de onafhankelijkheid is volgens de Stichting Marokkaanse Nederlanders (SMN) in het geding.

En dit wantrouwen is op basis van een enkele uitspraak die Van Woerkom heeft gedaan als ANWB-voorzitter, niet als Ombudsman. De grap zelf zou ik hier niet willen goedpraten, noch wil ik de objectiviteit van de Ombudsman aan de kaak stellen, maar ik kan me wel vinden in zijn argumentatie. Hij heeft voor deze uitlating namelijk zijn excuses aangeboden en de Marokkaanse gemeenschap heeft dit nog geaccepteerd ook. Een heel belangrijk punt in dit dilemma. Nu krabbelen ze echter van die acceptatie terug, gezien de kandidatuur en de onafhankelijke taak van de functie.

De media worden hierbij gebruikt als instrument om aandacht te genereren. Open brieven, Tweede Kamerleden op de kast jagen: iedereen wil er iets over kwijt. Maar de uitspraak wordt wel constant uit zijn context gehaald, eindeloos herhaald en uiteindelijk bestaat er geen andere ‘waarheid’ meer dan dat Van Woerkom overkomt als iemand die iets heeft tegen Marokkanen en dus zijn nieuwe functie onwaardig zou zijn.

Op basis van een enkele uitspraak vind ik dat buitenproportioneel. Als ik onder de intentie van zwarte humor een geintje probeer te maken, betekent dat nog niet dat ik direct een kant kies. Stel dat mijn grap gaat over stereotypen rondom shoarmazaken en Turken, ik noem maar wat, dan hoeft dat niet te betekenen dat ik vind dat ze geen ander werk kunnen doen.

Misschien is dat een gek voorbeeld, maar zo zouden de media mij dan wel neerzetten als ik kandidaat Ombudsman zou zijn. Wat je nu met Van Woerkom ziet is dat hij in een bepaald frame wordt gezet en dat hij, laten we er vanuit gaan dat hij wordt aangesteld, daar heel veel moeite voor moet gaan doen om daar vanaf te komen. Op basis van een uitspraak die misplaatst was, excuses voor is aangeboden en is geaccepteerd, en nu als oude koe uit de sloot wordt getrokken. Als de SMN niet aan de bel trok was er geen haan die er naar kraaide naar het enigszins hypocriete paard dat ze nu van stal trekken.

Ze zeggen dat je een boek nooit op de omslag mag beoordelen, maar dat mag je ook niet op basis van de titel. Een mens zit complexer in elkaar dan een enkele uitspraak en gezien Van Woerkom niet andere anti-Marokkaan grappen publiekelijk heeft gemaakt lijkt mij deze rel in de media behoorlijk ontspoord. Wat mij betreft mag dit hoofdstuk dus gauw worden afgesloten.

One thought on “Onterecht onrust over Ombudsman

  1. Steven 3 juni 2014 / 18:58

    Politieke correctheid draait, zoals zo vaak tegenwoordig, weer eens compleet door. Om moedeloos van te worden.

Deel je mening!

