Het coolste computerspel aller tijden

Stel je voor: je bent een paarse aliën in een groene speedo. Je volk heeft er een sport van gemaakt om naar de Aarde te reizen, haar bewoners te ontvoeren en te onthoofden, en met die hoofden als masker elkaar te bevechten. Je moet een breed arsenaal aan verschillende collega-sporters verslaan, hun hoofden stelen en ondertussen door levels heen navigeren. Uiteindelijk word je dan gehuldigd als de beste hoofdenjager uit de asteroïdengordel. Klinkt te bizar voor woorden? Het bestaat. Maar vrijwel niemand kent het.

H.E.D.Z. (Head Extreme Destruction Zone), uitgebracht door Hasbro in 1998, is zo leuk omdat het een compleet bespottelijk idee combineert met boeiend en gevarieerd spel. De hoofden die je tegenkomt zijn veelal figuren (en soms dieren of fictieve wezens) uit de wereld die we goed kennen; van Napoleon Bonaparte tot een taxichauffeur en van een kangoeroe tot een kabouter. Ze hebben allemaal een soort wapen of vaardigheid die je kan gebruiken in de verschillende levels. Dit kan een kruisboog, kanon of krachtveld zijn, maar ook een supersprong, teleport of turbo. Het verzamelen van hoofden en ze bewaren in een vitrine, waar je ze uithaalt als je naar een nieuw level gaat, is in principe een lichtelijk morbide versie van het boxensysteem dat Pokémon groot heeft gemaakt.

Ze zien er ook wel uit alsof ze je willen onthoofden en je hoofd als masker willen gebruiken.

Het opvallende is dat ik verder helemaal niet zulke obscure games speel. Ik ben de afgelopen jaren toch wel veel blijven hangen bij de instantklassiekers van Nintendo – Pokémon, Mario en Zelda. Op de PC game ik helemaal weinig, maar waarschijnlijk heb ik in Age of Empires nog het meeste tijd zitten. Eerlijk gezegd herinner ik me ook niet meer precies waar ik HEDZ vandaan heb. Vermoedelijk heb ik het een keer voor mijn verjaardag gekregen toen ik jong was.

Het is jammer dat de game in vergetelheid is geraakt. De verouderde engine maakt spelen op een moderne computer vrij lastig, en zorgt voor vreemde glitches met de graphics en soms ook met opslaan en laden. Ook de snelheid van het spel laat soms te wensen over wanneer je speelt op een relatief nieuw systeem. Met ‘nieuw systeem’ bedoel ik in dit geval zelfs het inmiddels niet meer ondersteunde Windows XP.

Het spel, voor zover het gespeeld werd, kreeg vrij unaniem middelmatige reviews. Vermoedelijk hierom hebben ontwerpers nooit meer de moeite genomen er verder naar te kijken. Jammer, want echt geniaal zou ik een vernieuwde versie of een vervolg van dit spel vinden. Nog iets meer variatie in wapens of hoofden, iets meer puzzels in de levels, en iets minder glitches. Dan krijg je niet alleen het coolste, maar misschien ook wel het beste spel aller tijden.

Dat zal waarschijnlijk nooit gaan gebeuren. Soms wordt een idee simpelweg beschouwd als geflopt omdat het niet verkoopt, en dat is in financieel opzicht zeer begrijpelijk. En eerlijk is eerlijk: ik vermoed dat heel veel mensen wel een game hebben die ze helemaal geweldig vinden, terwijl ze uiteindelijk zo ongeveer de enige zijn. Voor mij is dat deze bizarre, maar boeiende game uit het einde van de vorige eeuw.

Deel je mening!

