Ik begrijp er niks van

Mijn collega columnist Thomas schreef gister over het Songfestival, nu is het mijn beurt. Ik heb namelijk ook het een en ander te zeggen over de uitslag, maar nog meer over de situatie die zich daarna voordeed. Waar wij met zijn allen altijd heel trots zijn op onze tolerante houding jegens LGBTQ-leden* van onze samenleving, bleek dat ineens wel heel ver weg als we verliezen. Het songfestival is namelijk véél belangrijker dan het respect hebben voor een mens.

Ik snap er niets van, en met name omdat ik nooit heb ervaren dat iemand het songfestival echt serieus nam. Thomas liet mij inzien dat er mensen zijn die elk jaar het songfestival kijken en dat er genoeg zijn die het daadwerkelijk kijken om de muziek, maar de meeste mensen die ik ken vinden het een guilty pleasure. Zoals ik Jersey Shore verslind, zo kijken zij naar het festival.
Wat het festival inhoudt werd ook opgepikt door Tom Hawkin, journalist van de New York Times. Hij schreef dat, hoewel menig Europeaan het songfestival niet al te serieus neemt, ze ook niet graag hun land zien verliezen

Nou, dat hebben we inderdaad geweten!
Begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe het is om ineens bezeten te zijn van oranjekoorts. Hoewel voetbal op televisie me normaal gesproken gestolen kan worden (ik weet simpelweg nooit voor wie ik moet zijn), zit ik met elk WK of EK gekluisterd aan het beeldscherm met alle oranje kledingstukken en voorwerpen die ik in mijn bezit heb. Dan schreeuw ik de longen uit mijn lijf en is het ‘ons oranje’ en hebben ‘onze jongens’ het maar mooi geflikt. Ik vind het dus niet vreemd dat men iets nationalistischer wordt zodra we als land ergens aan mee doen. Wat ik wel raar vind is hoe serieus het songfestival ineens werd genomen.
Voorgaande jaren was iedereen er dusdanig van overtuigd dat we nooit iets zouden winnen, dat het allemaal niet uitmaakte. Er was geen sprake van rivaliteit waardoor anderen negatief neergezet werden uit nationale trots, de tweets en Facebook berichten waren vooral om de grappige acts uit te lachen of olijke liedjes te promoten. Zo ook dit jaar: er was weinig vertrouwen in het lied van Ilse en Waylon, omdat het niet genoeg Songfestival potentie zou hebben. Het maakte men dus allemaal niet zoveel uit. Totdat bleek dat we tweede waren geworden. Ai.

‘Onze’ bijna winnaars

We waren tweede! Oh mijn hemel! Dit was nieuw voor het hedendaags Songfestival-publiek en dus begon de nationale trots aan te zwellen. Toen brak de hel los. Ineens was er een ‘manwijf’ en was dat vreselijk. Plotseling was er niet zoveel meer over van onze geweldige tolerantie waar we zo trots op zijn (die trouwens ook amper nog aanwezig is, maar dat is een ander onderwerp). Een manwijf, een circusact. Dat ‘wij’ daarvan verloren, dat kon echt niet. De tweets die ik heb gezien maakte mij in ieder geval misselijk. Sinds wanneer neemt heel Nederland dit zo serieus?
Ik begrijp het: zodra de winst wel in zicht is, is het ineens wel interessant. Waar de songfestival titel eerst ‘niks voorstelde’ is het nu iets waar je heel fanatiek boos over mag worden. Het maakt uit dat daarbij respect verloren gaat want we hadden kunnen winnen.
Ik houd niet van dit gedrag: als je preekt dat iets niet uitmaakt, moet je vervolgens niet boos worden als je nét geen winst haalt. Als iets je wel uitmaakt, moet je de jaren dat je niet wint het niet afdoen als onzin. Dat is niet eerlijk en ook een beetje kinderachtig.
het kan zijn dat ik het allemaal niet goed begrijp, ik schijn een van de enige mensen te zijn die echt niks met het Songfestival heeft. Of ik het nou begrijp of niet, ik vond menig Nederlander ontzettend kinderachtig na de uitslag. Wees blij met een tweede plek, want dat hadden ook maar weinig mensen verwacht. Ikzelf ben vooral blij dat we dat hysterisch gedoe niet naar Nederland halen volgend jaar, laten we totdat we eens winnen in ieder geval iets betere verliezers worden.

*LGBTQ staat voor Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer (Of Questioning) en staat ongeveer gelijk aan onze ‘holebi’, met toevoeging van de transgender queer/questioning. Een verzamelterm dus.

 

One thought on “Ik begrijp er niks van

  1. Daan Kusen 19 mei 2014 / 17:06

    Dus die winst wordt die Oostenrijkse behoorlijk in de baard gevaren!

Deel je mening!

