De truc met de baard

Afgelopen zaterdag won namens Oostenrijk een vrouw met een baard het Eurovisie Songfestival. De reacties liepen nogal uiteen. Sommige mensen vonden het geweldig: eindelijk werden die achterlijke Russen de mond gesnoerd, die figuren die een steeds grotere hekel krijgen aan alles wat een beetje afwijkt van de norm. Aan de andere kant: ik volg zelf al jaren het festival en behoor tot het uitstervende ras van malloten die met een scoreformulier op schoot alles gaan beoordelen. En ik vond het drie keer niks.

Natuurlijk heb ik veel begrip voor travestieten en transgenders. Het moet niet gemakkelijk zijn om, geheel of gedeeltelijk, het gevoel te hebben dat je in het ‘verkeerde’ lichaam zit. Op de Nederlandse publieke omroep was er laatst nog ruimschoots aandacht voor. Het programma ‘Hij is een zij’ was respectvol en solide. Ook persoonlijk ken ik wel mensen die met dergelijke gevoelens worstelen, maar juist een van hen wees me erop dat dat helemaal niet geldt voor Conchita. Hij is geen zij. ‘Zij’ is niets meer dan een gimmick, in tegenstelling tot veel andere travestieten.

Tom Neuwirth (zijn echte naam) schiep een personage om een statement te kunnen maken. Een lovenswaardig statement, en goed getimed, zeker gezien de bekrompenheid van Rusland c.s. de afgelopen tijd. Maar het statement ging ten koste van iets anders. Conchita won het Songfestival, maar het Songfestival verloor geloofwaardigheid. Voor het eerst in lange tijd won niet een ‘song’ het Songfestival, maar een statement. En dat vind ik als muziekliefhebber toch echt doodzonde.

Wie zonder achtergrondinformatie alleen het nummer hoort, zal er niet veel van denken. Een redelijk zuiver gezongen popnummer, maar heel erg dertien in een dozijn. De hype begon echter al toen bekend werd dat er een ‘vrouw’ met een baard zou meedoen. Er hebben massa’s mensen op gestemd, en niet omdat ze het lied nu zo geweldig vinden. Ik betwijfel zelfs of het iets te maken had met respect voor het hele travestie-gebeuren. Te vrezen valt dat het allemaal een kwestie van aapjes kijken is geweest.

Echte sceptici zullen misschien zeggen dat het Songfestival sowieso al geen geloofwaardigheid had. Dit zijn meestal de mensen die het nooit echt kijken, maar alleen af en toe op een linkje klikken naar iets belachelijks als dit, dit of dit. In plaats van een reëel beeld van wat er zich zoal afspeelt, vormt zich zo een beeld van een circus vol onzin. Toch zijn er in mijn ogen de afgelopen 10 jaar eigenlijk alleen maar terechte tot begrijpelijke winnaars geweest.

Natuurlijk was Lordi in 2006 ook wel een soort statement, maar dat was tenminste een muzikaal statement. Mooi om te zien destijds, dat je ook met een metal-achtig nummer kon winnen. Een paar andere voorbeelden: in 2007 hadden we als winnaar een prachtige ballad uit Servië, en ook het vrolijke vioolspel van Alexander Rybak werd in 2009 beloond met de winst, evenals de instant-danceklassieker Euphoria in 2012. Ook buiten de winnaars om was er vaak genoeg kwaliteit te vinden. Zeker dit jaar, waar in mijn ogen Hongarije, Armenië of Noorwegen de winst verdiend had.

Het heeft niet zo mogen zijn. Ironisch genoeg was er maar één land dat in de buurt kwam van Oostenrijk, en dat waren we zelf. De chauvinist in mij vindt dat een schrale troost, zeker omdat ‘ons’ nummer ook niet mijn persoonlijke favoriet was (met alle respect voor Ilse en Waylon). Toch ga ik natuurlijk volgend jaar wel weer kijken. En zeg ik, met meer overtuiging dan ooit: moge ditmaal het beste lied winnen, en niet een ‘statement’. Want daar is het Songfestival niet voor bedoeld.

2 thoughts on “De truc met de baard

  1. Elise 16 mei 2014 / 15:18

    Als je gelijkheid voor iedereen wilt creëren, ook voor mensen die buiten de standaard genderbox vallen, moet je ze ook gelijk beoordelen. En dat is nu niet gebeurd helaas, gezien hij is “voorgetrokken”.

    • Thomas Stege 16 mei 2014 / 17:28

      Exact. Een schoolvoorbeeld van ‘positieve’ discriminatie – al vind ik dat eigenlijk een waardeloze term, want discriminatie is nooit positief.

Deel je mening!

