Show me your moves!

aB8PrEp
Afgelopen donderdag heb ik een schoolfeestje gehad. Wat betekent: met zijn allen een beetje dansen en bier drinken en het vooral niet over die tijdrovende projecten hebben. Wat me echter is opgevallen die avond is dat de Utrechter de dansvloer niet vreemd is. Overal doet men de meest ingewikkelde bewegingen alsof het de normaalste zaak van de wereld lijkt te zijn. En te midden van dit spetterende dansgeweld staat deze Groninger een beetje verlegen om zich heen te kijken.

Toegegeven, ik ben niet op aarde gezet om te kunnen dansen. Mijn motoriek laat me hopeloos in de steek. Misschien dat de invloed alcohol daar ook een rol in speelt. Maar goed, ik snap het wel, want met het glas pils dat ik naar achteren tik worden mijn benen ook ongeduldig. Mocht ik me dan uiteindelijk overgeven aan de blijkbaar ontzettende drang om te bewegen, dan blijft het beperkt tot de basics. Jeweetwel, beetje beentjes knietjes willekeurig heen en weer en zo af en toe een arm, vuist of vinger in de lucht.

Als ik om me heen kijk dan zie ik iedereen het anders doet. Omdat ik ontzettend ontwetend ben op dit gebied tik ik een ervaren jongen die avond op de schouder om te vragen wat voor danstalent de gemiddelde Utrechtse student voortbrengt. Hij schreeuwt iets wat op ‘oké’ lijkt, gaat voor me staan, sluit zijn ogen, trekt zijn mondhoeken een beetje gek, laat zijn hoofd tot op 45 graden zakken en steekt de handen horizontaal voor zich uit. Vervolgens gaat alles wat vast zit aan zijn lichaam tegelijk heen en weer op de maat van een of ander rumoerig beuknummer. Dit is de meest uitgebreide beschrijving die ik kan geven, en geloof me: het ziet er niet uit. Ik heb dan ook de nodige moeite gehad om mijn lach in te houden.

Nu weet ik dat ik totaal geen recht van spreken heb. Ik kan niet kan dansen en ik voel me er daarnaast ook een beetje ongemakkelijk bij. Sporten zit niet in mijn bloed, noch ben ik lenig of heb ik 100% controle over mijn bewegingen. Zeker niet met bier op. Maar mensen die wel de gave hebben zo soepel te bewegen, gebruiken dat voor deze onzin. Zij kunnen dan ook niet dansen in mijn optiek en het ziet er, als je er over nadenkt, net zo ongemakkelijk uit als wat ik doe.

Er zijn honderden variaties te bedenken op de move die ik hierboven beschreef en mensen vinden het fantastisch. Het is allemaal strak, ja. Het is allemaal soepel, ja. Het is met gevoel voor ritme, zeker. Maar buiten dat is het idioot. Toch genereert dit aan alle kanten aandacht en respect. Van vrouwen, van vrienden… van iedereen eigenlijk. Zelfs van mij. Ik kan er namelijk alleen maar om lachen.

Want waar leren jullie trouwens dit soort ongein? Wat heb je er aan? Is het dan alleen maar cool om te doen? Moonwalks, electric boogies, Zanger Rinusjes: werkelijk alles passeert de revue en vindt men geweldig. Nou, dan houd ik het liever bij mij eigen ‘bewegingen’. Dat het er knullig uitziet zal ik niet ontkennen, maar dat van anderen is ook geschikt genoeg voor leedvermaak!

2 thoughts on “Show me your moves!

  1. Meike van Roessel 14 mei 2014 / 18:21

    WIJ MOETEN ECHT EEN KEER GAAN DANSEN IN UTRECHT JEEEEEJ

    • Roel Breet 14 mei 2014 / 18:40

      Wanneer dat zich voordoet zal ik alles uit de kast trekken. Promised!

Deel je mening!

