Vier de vrijheid

Het is weer Bevrijdingsdag; de dag van festivals door het hele land en de dag van cynici die menen dat de vrijheid helemaal niet meer wordt gevierd – dat het voor mensen slechts een excuus is om een leuke dag te hebben, zonder stil te staan bij de reden dat de festivals worden gehouden. Nu heeft iedereen natuurlijk graag een leuke dag met (goede) muziek, zon, gezelligheid en bier, maar dat betekent niet dat de kern van het bevrijdingsfestival niet meer draait om de vrijheid die wij met z’n allen mogen genieten.

Voor mij is dat namelijk wel nog altijd het belangrijkste van bevrijdingsfestival. Ik heb meerdere jaren vrijwilligerswerk gedaan bij Bevrijdingsfestival Utrecht om mijn steentje bij te dragen aan het festival waar ons aller vrijheid in de schijnwerpers staat.  Ik hielp graag voor enkele uren mee om te zorgen dat het festival in goede banen liep en dat niemand zich druk hoefde te maken – om te zorgen dat Bevrijdingsdag vrij was van lasten. Want vrijheid geef je door, en dat is precies het thema dat dit jaar aan de viering is gegeven.

Bovendien zorgen de bevrijdingsfestivals zelf ook ieder jaar weer voor een ervaring die vrijheid centraal stelt. Tussen de optredens door wordt meerdere sprekers gevraagd of zij iets willen vertellen over vrijheid; soms gaat dit over hun eigen ervaring en soms wordt in meer algemene termen gesproken over de vrijheid die de meesten van ons Nederlanders nu hebben. Dit zorgt dat ook onder de feestgangers de aandacht meerdere malen expliciet naar het waarderen van de vrijheid wordt gehaald.

Ook heeft Bevrijdingsfestival Utrecht het gouden ‘Green Key’ certificaat van duurzaamheid. Het is voor de organisatie van dit festival dus niet alleen belangrijk om de vrijheid van nu te vieren, maar ook te zorgen dat een andere soort van vrijheid in stand wordt gehouden. Dit keurmerk klinkt misschien wat vaag, maar voor het festival houdt dit bijvoorbeeld in dat het grootste deel van de festivalcatering biologisch is, dat er actief aan afvalscheiding wordt gedaan en dat medewerkers en vrijwilligers uitgelegd wordt hoe zij hun functies kunnen vervullen binnen de doelstelling van duurzaamheid.

Al met al is Bevrijdingsdag voor mij wel écht de dag dat ik mijn vrijheid vier. Net als dodenherdenking betekent het voor sommige mensen meer dan voor anderen, maar ik sta bij allebei de gebeurtenissen toch graag stil. Wij zijn bevoorrecht met de vrijheid waarin wij leven en ik geloof niet dat ik de enige ben voor wie vandaag die gedachte voorop staat. Dat ik dat vier met een drankje in mijn hand en zittend in de zon doet niet af aan het belang dat ik eraan hecht.

Deel je mening!

