Aai over de pet

Beste lezers,

Enige tijd geleden maakte Elise bekend te stoppen met de Columnisten van Catan. Inmiddels is er een vervanger gevonden, en dat ben ik (Thomas). Het plan was dat ik vanaf volgende week elke week een stukje zou gaan schrijven voor de Columnisten, en dan wel op vrijdag. Omdat Thijs vandaag verhinderd is, neem ik echter deze week de donderdag op me, en zal Thijs morgen zijn column online zetten. De blog hieronder is door mij als ‘testblog’ geschreven voor de overige Columnisten, en is al een slordige drie weken oud, vandaar dat hij niet meer heel actueel is. Grappig genoeg blijkt dat al uit het eerste zinnetje…

Hoe dan ook veel leesplezier! Vanaf volgende week vrijdag komt er dus elke week een nieuwe column online van mijn kant.

Het is weer april. Op de eerste dag van deze maand worden traditioneel een hoop flauwe en anderszins matige grappen uitgehaald. Zo vond ik het zelf vroeger altijd grappig om de suiker te vermengen met zout en te wachten tot er iemand koffie ging drinken. De klassieke verbale geintjes als ‘je veter zit los’ doen het ook altijd goed. Maar op een basisschool in Heerhugowaard had een kleuterjuf een ander woordgrapje verzonnen. Een groep kleuters zou op 1 april allemaal een iPad krijgen. Er werd nog benadrukt dat dit geen grap was. Uiteindelijk kregen de kinderen wat hen beloofd was: een aai-pet. Een pet om te aaien. Tsja, het klonk inderdaad hetzelfde.

“Wat klaag je nou, hij is toch lekker zacht?”

Kinderen aan het janken, niet zoveel nieuws tot dusverre. Tot het iCentre Educatie er lucht van kreeg en de situatie aangreep om alsnog elk kind een iPad cadeau te geven. Een win-winsituatie, omdat ze zo zelf hun materialen kunnen promoten. Gratis publiciteit. Altijd lekker.

Ik twijfel er niet over dat de iPad in het onderwijs een nuttige rol zou kunnen spelen. Na het behalen van die universitaire bachelor Onderwijskunde zou dat ook een beetje vreemd zijn – ik ken genoeg mensen die er onderzoek naar hebben gedaan. Maar deze iPads waren bedoeld voor persoonlijk gebruik. Een voltallige kleuterklas kreeg een complete collectie iPads in de schoot geworpen. Gewoon omdat de kleintjes verdrietig waren door een flauw geintje.

De grap is misschien inderdaad ietwat smakeloos; ik zou hem zelf als schoolbestuur niet zo snel gemaakt hebben. Toch vraag ik me wel vrij sterk af wat voor signaal er wordt afgegeven door al die kinderen alsnog een échte iPad te geven. Maak je zo het kweken van ruggengraat niet onmogelijk?

Denk er maar eens over na. De kinderen moesten eerst gaan huilen voor ze uiteindelijk alsnog kregen wat ze graag wilden. Een object waarvan ze nog niet de monetaire waarde begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat die waarde er niet is. Een klassiek voorbeeld van het belonen van slecht gedrag. Het feit dat het vrij normaal is voor een kleuter om iets duurs als een iPad te willen en ook te krijgen, is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen.

Het is ook veelzeggend dat de ouders er schijnbaar schande over spraken. Ook zij vinden het niet meer dan normaal dat hun kinderen alsnog hun zin krijgen. Tekenend voor de tijdgeest anno 2014, als het gaat om de opvoeding van jonge kinderen. Weliswaar is er iets voor te zeggen dat belofte schuld maakt, maar minstens zo waardevol is het om tegen een grapje te kunnen. Zelfs als het een grapje is dat misschien niet zo grappig was als de juf dacht.

Misschien ben ik bevooroordeeld, maar het idee dat de nieuwe generatie kinderen buitengewoon verwend is wordt hierdoor wel weer gevoed. Je vraagt je af hoe dat afloopt als al die prinsjes en prinsesjes straks volwassen zijn. Ik geef daarbij wel toe, kopzorgen over ‘de jeugd van tegenwoordig’ zijn van alle tijden. En misschien ben ik daar simpelweg nog te jong voor. De meeste mensen van mijn generatie hebben wel wat te klagen over verwende of onopgevoede kinderen, maar komen er verder relatief weinig mee in aanraking. Toch kan ik me niet aan het gevoel onttrekken dat deze goedmaker van eenieders favoriete tabletontwikkelaar (sic) pedagogisch wel érg dubieus in elkaar zat.

Deel je mening!

