Tolerantie is onzin

Nee, dit wordt geen column waarin ik het uitgekauwde feit herhaal dat Nederland niet zo tolerant is als het zelf denkt. Ook ga ik niet ineens verrassend racistisch uit de hoek komen en zeggen dat we anderen niet moeten accepteren. Integendeel: ik wil het in deze blog hebben over hoe idioot het idee van tolerantie is tegenover andere culturen, puur om wat het precies betekent om ‘tolerant’ te zijn.  Tolerantie is namelijk alles behalve neutraal en bij nader onderzoek zou tolerantie ook wel eens helemaal niet zo wenselijk kunnen zijn.

Omdat ik nogal houd van definities, ging ik voorafgaand aan deze column op onderzoek uit wat de Dikke van Dale zoal te zeggen heeft over tolerantie. Hier kwam ik tot een interessante ontdekking; de woorden tolerantie en tolereren hebben een totaal andere betekenis. Waar ik zelf dacht dat “ik tolereer veel” en “ik ben tolerant” redelijk verwisselbare begrippen zijn. Dit bleek echter anders te zijn.
Tolerantie betekent namelijk de ‘verdraagzaamheid tegenover anders denkenden.’ Maar tolereren betekent het toelaten van iets. Misschien lijkt dit een minimaal verschil, maar er zit hier een wezenlijk verschil in de machtsrelatie. daar later meer over.

Eerst wil ik ingaan op wat verdraagzaamheid dan is. Het leek mij een positief iets; je verdraagt veel, wordt niet snel boos en laat iedereen zijn gang gaan. Bij verder nadenken ging echter een belletje rinkelen. Zodra jij claimt iets of iemand te verdragen, houdt dat in dat je het eigenlijk niet zo fijn vindt dat die persoon of dat ding er is. Je zegt namelijk “deze muziek is nog net te vedragen”,  maar niet “Wauw, wat een tof feest, echt goed te verdragen.” Het is namelijk inherent aan iets negatiefs. Dit wordt al duidelijker als we de woordenboekdefinitie lezen: ‘Bereid andersdenkenden te verdragen.’ Wauw. Stel je voor dat iemand tegen jou zegt
“ik ben bereid jou te verdragen.”, Dan heb je niet écht het idee dat je geaccepteerd bent.
Het punt hier alleen is dat er niet direct een machtsrelatie aanwezig is. Ik verdraag iets en iemand anders moet mij weer verdragen. Dat kan naast elkaar  bestaan. Bij het eerdere genoemde werkwoord ‘tolereren’ zit dit anders.

Tolereren heeft het namelijk over iets toelaten. Maar zodra jij iets toe laat, wil dit zeggen dat jij in de positie bent om dit niet te doen. Jij besluit iets te laten gebeuren. Dit wil zeggen dat degene die iets tolereert, een hogere machtspositie heeft dan datgene (of diegene) die getolereerd wordt. Daarbij wordt tolereren ook vaak gekoppeld aan het idee dat een persoon of partij daadwerkelijk bezwaren ergens tegen heeft, maar toch besluit het toe te laten.

Misschien is dit allemaal wat abstract gewauwel, dit zal ik het wat concreter maken. Als ik zeg ‘ik tolereer de immigranten in mijn wijk,’ dan zeg ik eigenlijk dat ik directe bezwaren heb tegen deze immigranten. Dat ik in de machtspositie ben hun aanwezigheid niet te dulden, maar dat ik (waarschijnlijk uit goedheid van mijn hart) het toch maar toe laat. Het is dus puur doordat ik zo’n geweldig medelevend mens ben, dat zij hier mogen zijn. Ik laat het toe.

Eigenlijk is ‘Nederland is een tolerant land’ dus een walgelijk geheel en spreekt het ook boekdelen over hoe het westen denkt over de rest van de wereld. Wij zijn beter, maar we laten toe dat jullie bestaan.
In plaats van te zeggen dat immigranten, allochtonen, homo’s, transgender en welke groep dan ook beroep moet doen op onze tolerantie, zou ik willen roepen dat ze daar zo ver mogelijk vandaan zouden moeten blijven. Je moet niet willen dat iemand je tolereert, je moet willen dat iemand je accepteert. Dan heb je het namelijk pas over een gelijke(re) machtsverhouding tussen groepen waarbij we etnocentrisme wel gewoon zouden kunnen vermijden.

One thought on “Tolerantie is onzin

Deel je mening!

