Kamersnoodramp

Sinds een week ben ik weer op zoek naar een kamer, in Amsterdam. Nee, dit wordt geen veredelde oproep om mij aan een kamer te helpen. Ik kan geen leuke liedjes maken over hoe stom het is dat een kamer vinden moeilijk is en erg goed in smeken ben ik ook niet. Daarom zal deze blog dan ook niet daar om draaien, het zal echter wel draaien om enkele moeilijkheden die je als student tegenkomt als je op zoek bent naar een kamer. Dit geheel gebaseerd op eigen ervaringen.

In de eerste plaats een serieus obstakel bij het zoeken van een kamer. Degenen die mij op Facebook hebben, hebben dit al langs zien komen: Mijn leeftijd. Of nou ja, niet alleen mijn leeftijd, maar mijn leeftijd in combinatie met mijn vordering in de studie. Ik ben namelijk twintig en zit in mijn derde jaar, wat eigenlijk zou betekenen dat ik dit jaar zou afstuderen (dat doe ik overigens niet, omdat ik wil stage lopen en andere ongein, maar dat even geheel terzijde). Gelukkig is er een scala aan studenten/starterhuizen; het delen van een woning is immers niet alleen nog maar voorbehouden aan studenten of verliefde koppels, het is tegenwoordig heel normaal om als starter ook nog gewoon een kamertje te hebben. Het probleem hiermee is echter dat deze mensen altijd op zoek zijn naar tenminste iemand die 23 + is, omdat dat vaak is wat ze verwachten bij mensen die hun studie aan het afronden zijn.
Daar tegenover staan de huizen van de net beginnende studenten. Het is hen gelukt een huis ergens te strikken, vaak met hun beste vrienden en zoeken een derde om hier bij te kunnen; ze willen iemand van ongeveer 18 tot 21 jaar. Die in het begint van zijn of haar studie staat.

Zien jullie het probleem? Ik zit precies tussen  deze twee categorieën in. Natuurlijk is het altijd mogelijk het gewoon te proberen, maar gezien de hoeveelheid aanmeldingen die hier in Amsterdam voor één kamer binnenkomen, maken die jaren daadwerkelijk uit.

Ten tweede hebben we natuurlijk de achterlijk hoge kamer- en woningprijzen in Amsterdam. Afgezien van de hele discussie wat de gemeente hier aan moet doen (maar er staan wel érg veel kantoorpanden leeg. Foei, gemeente!) begint het nu wel echt de spuigaten uit te lopen. Zo hebben wij in Amsterdam (en omstreken) Studentenwoningweb. Daar staan op zich best wat kekke kamers op voor respectabele prijzen. Helaas waren er deze week in totaal 29 woningen binnen Amsterdam te vinden, waarvan de helft nog eens belachelijk duur is ook. Ja, je hoort het; Studentenwoningweb heeft belachelijk hoge prijzen.
Ik geef toe, het gaat hier om geweldige woningen. Maar voor een woning aan de splinternieuwe Amstelcampus betaal je al snel, houd je vast, 668 euro per maand. Dit is dus een gebouw dat speciaal gebouwd is voor studenten (met name gericht op Hogeschool van Amsterdam, omdat het dicht bij bijna al hun gebouwen ligt), en kost meer dan 650 euro per maand. Hoezo studeren is voor iedereen? Ik begrijp dat betere woningen altijd duurder zullen zijn, maar een organisatie die zich richt op woningen voor studenten, zou even heel goed moeten nadenken over wat een normale prijs is voor een student.

Ten derde zijn er de spannende advertenties:
‘Werkende man zoekt vrouwelijke huisgenoot, kleine kamer maar grote woonkamer als de klik goed is.’ Ew.
‘Kamer met eigen keuken, geen douche, dan moet je door de voordeur bij mij naar binnen. Sleutel krijg je als ik je vertrouw.’ WAT?!
‘Kamer alleen voor rustige studente die van maandag t/m vrijdag in Amsterdam is. Weekend niet toegestaan.’ Nee serieus?
‘Je woont bij een hospita. Er mag niemand blijven slapen in verband met mijn privacy, alleen in uiterste nood.’ Je zal maar een relatie hebben.
‘Met 20 minuten in de stad.’ Met de metro ja.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

In ieder geval is het zoeken naar een kamer altijd weer een avontuur. Als het mij de vorige keer in drie maanden is gelukt, zal nu 11 maanden ook wel moeten lukken toch?

 

Deel je mening!

