Wie het veld verbrandt, mag op de blaren zitten

PeczwolleAfgelopen zondag was de bekerfinale Ajax-PEC Zwolle. De wedstrijd was nog geen 10 minuten bezig tot het veld van De Kuip tot twee keer toe werd bezaaid met vuurwerk. Tot ergernis van alles en iedereen werd de wedstrijd daarom voor een halfuur gestaakt om eens goed na te denken over de consequenties van deze actie. Een preek van een clubicoon voor de supporters, volgend door een pak rammel van Zwolle voor de spelers en, zo blijkt vandaag, een (kampioens?)wedstrijdverbod voor 400 ‘hooligans’. Laat ik eens proberen een heel klein goed woordje te doen voorde voetbalsupporters en me te scharen achter de Ajax-fanclub: “dit is wel heel willekeurig.”

Begrijp me niet verkeerd: de mensen van deze actie moeten worden gestraft, en goed ook. Het imago van de gemiddelde voetbalsupporter kon immers nog wel een tikkeltje naar benedenwas blijkbaar de gedachte in Rotterdam. Tot zover mijn mening over de tribune. Feitelijk was wel een ding duidelijk: er brandden geen vierhonderd Romeinse kaarsen op het veld rondom doelman Vermeer. Er van uit gaande dat het aantal gedupeerden gelijk is aan het aantal daders klopt er denk ik vrij weinig van.

Dus rijst bij mij de vraag op: waar trek je als justitie de grens? Ik ben namelijk best benieuwd met wat voor maatstaf de politie in dit soort incidenten meet. Wordt er überhaupt een formule op losgelaten? Naast het feit dat er onder die 400 supporters vast wat onschuldige ronddwalen, is er een bepaalde manier waarop je dit getal hard kunt maken?

En juist die onzekere voorzichtige manier van handelen neemt deze regeling in kracht af. Lees: vierhonderd hooligans verbannen is meer een waarschuwingsschot dan eentje snoeihard in de roos. We zijn het er over eens dat er moet worden opgetreden, maar dit is echt zo’n middenweg die iedereen tevreden zou moeten houden. Mij niet dus. Schors voor mijn part de hele tribune of pak als Ajax op het moment dat zoiets gebeurt de bus naar Amsterdam. Het maakt me niet uit. Alles behalve dit slappe wijzende vingertje.

Het moet eens klaar zijn met die achterlijke acties. Als club, of misschien zelfs als gemeente, zou eens wat vaker gekeken moeten worden naar een breekijzer dat dit soort taferelen de kop indrukt. Want zoals ik al eerder verkondigde op deze blog: het is belachelijk voor woorden wat voor maatregelen er telkens getroffen moeten worden om normaal balletje te kunnen trappen. Mensen die geen voetbalhart hebben, en verslik je niet in die grote groep waar ik zelf dus onder val, kunnen voor dit soort gedrag gewoon nauwelijks begrip tonen.

Dit is dus het zoveelste bewijs van wangedrag tijdens een voetbalwedstrijd. Wat is het verschil met de voorgaande acties die, in grote of kleine mate, wekelijks gebeuren? Het was open en bloot te zien. Gratis, toegankelijk voor ruim 2,4 miljoen mensen live op de beeldbuis te bekijken. Elke kijker kon hun eigen conclusie trekken, zonder tussenkomst van media. Maak daarom wat meer gebruik van dat draagvlak dat momenteel links en rechts ontstaat en knal een dikke sanctie richting die voetbaltribune. Want ik ben er zo onderhand helemaal klaar mee.

2 thoughts on “Wie het veld verbrandt, mag op de blaren zitten

  1. Daan Kusen 23 april 2014 / 14:46

    Het is beter een lijn te trekken, dan maar 400 supporters. Dat is niet alleen rigoureus, maar het geeft ook een boodschap af aan ander tuig, dat zulke dingen niet ongestraft blijven. Het is ook typisch Nederlands dat zulke acties überhaupt gebeuren. In Spanje zitten Real en Barça-fans gewoon naast elkaar in de kroeg, in Engeland is dat, enkele uitzonderingen daargelaten net zo -waarom kan dat hier dan niet?

Deel je mening!

