Meer dan ‘verkleden voor volwassenen’

Dit weekend was het feest. Dat kwam niet enkel door Pasen, waarbij de meeste Nederlanders zonder Bijbelse kennis toch in ieder geval weer hun buikje hebben rond gegeten, maar ook doordat het het weekend van Elfia (voormalig Elf Fantasy Fair) was. Ik ben daar zelf niet aanwezig geweest, maar een deel van mijn vrienden was er wel. Laatst hoorde ik anderen honend praten over de bezoekers van dit soort conventies en fairs en meteen voelde ik de drang in de verdediging te schieten. De passie, de creativiteit en het plezier dat gepaard gaat met het kleden voor deze conventies, is in mijn ogen namelijk meer lovenswaardig dan lachwekkend.

Dat is namelijk wat mensen het meest raar schijnen te vinden – dat men zich verkleedt als personages of mythische wezens, ook wel cosplayen genoemd. Nu kan ik me voorstellen dat dit in eerste instantie wat apart lijkt, maar uiteindelijk kan ik toch niet anders dan de toewijding en creativiteit bewonderen. Cosplayen is een hobby waar ontzettend veel tijd in gaat zitten. Een heel kostuum of hele outfit, inclusief make-up en kapsel of pruik is niet iets dat iemand in een enkele dag af heeft*. Er zijn dan ook vele redenen waarom cosplay erg leuk is, en tot de verbazing van velen gaat dit verder dan rondrennen in een gekke outfit.

Lisa als Alice (Tim Burton’s Alice in Wonderland)

Cosplay is een zeer effectieve manier van passie uiten. Oog voor detail is belangrijk en op die manier kun je ofwel het uiterlijk van je favoriete personage tot in de puntjes nabootsen, ofwel je eigen interpretatie van een personage in het uiterlijk verwerken. Je laat je eigen favoriete personage op je eigen manier tot leven komen en krijgt ook nog de kans om voor een dag je eigen favoriete personage te zijn. Ikzelf zou ook graag als een bad-ass Captain America rondlopen en weten dat mensen mij herkennen als de held waar ik zo van houd.
Cosplay gaat dan ook direct gepaard met een ‘community’ gevoel. Je wordt snel herkend als het personage dat je cosplayt. Op die manier ontmoet je op zo’n grote conventie, met zoveel uiteenlopende ‘fandoms’ en personages, toch gemakkelijk de mensen die hetzelfde leuk vinden als jij. En daar maak je vrienden mee.

Vic als Fili (The Hobbit)

Je maakt er uiteindelijk zelfs meer dan vrienden mee. Afhankelijk van wat je cosplayt en wie de doelgroep van het originele werk is, kun je meer zijn dan slechts een medefan. Cosplayer Lisa vertelt dat als zij verkleed is als Disneypersonage (bijvoorbeeld Merida van Brave of Sneeuwwitje), er vaak kleine kinderen naar haar toe komen, die het heel leuk vinden dat personage te ontmoeten. Dat gaat dan een stap verder dan iets doen voor je eigen plezier of voldoening – je zorgt tevens dat een kind zijn grote held ontmoet. Waarom is dit wel oké in Disneyland, maar niet op de Elf Fantasy Fair?

Lisa als Merida (Brave)

Al met al is cosplay meer dan een verkleedpartijtje van een dag. Het is een proces dat veel tijd vergt, waar veel moeite in gaat zitten. De dag van cosplayen zelf is een dag van trots, waarop je kunt laten zien waar je aan hebt gewerkt en hoe goed jij het personage van jouw keuze kent.  Het is de dag waarop jij het personage kunt zijn waar jij zoveel bewondering of liefde voor hebt, en ook als zodanig wordt herkend. Nu heeft niet iedereen zo’n band met personages uit series, films of boeken, maar dat maakt cosplay niet ineens belachelijk. Het feit dat jouw belevingswereld minder fantasierijk is, betekent niet dat jouw ervaring meer waard is.

Vic als Greg Lestrade (BBC Sherlock) – foto door anothermindpalace.tumblr.com

* Niet elke cosplayer maakt zijn kostuums/kleding zelf. Van de hierboven gegeven voorbeelden zijn Merida en Fili zelf gemaakt, maar Alice en Greg Lestrade gekocht – cosplayers kunnen dus ook wisselen in wat zij liever doen. Mensen die hun outfits zelf maken worden ook wel ‘costumers’ genoemd.

5 thoughts on “Meer dan ‘verkleden voor volwassenen’

  1. aleimonthimble 21 april 2014 / 23:44

    Helemaal mee eens! Ik was er zelf wel, voor het eerst, en het was een mooie ervaring. Heel tof om te zien dat zoveel mensen een plek hebben gevonden waarin ze onallerdaagse kleding kunnen dragen zonder dat ze raar worden aangekeken. Ik was zelf overigens wel gewoon casual, dat mag gelukkig ook. =P

    Wel 1 dingetje: Op Elfia zijn relatief weinig cosplayers. Ze zijn er wel, maar veel minder dan op animeconventies enzo. Het gaat meer om extravagante kledingstijl in het algemeen en dan met name gefocust op fantasy (zoals de naam al zegt). Je ziet bijvoorbeeld heel veel mensen in gothic-kledingstijl of middeleeuwse stijl, maar ook heel andere dingen zoals furries, crossdressing, et cetera. Dit zonder dat ze nu specifiek verkleed zijn als een bepaald karakter.

    • Meike van Roessel 21 april 2014 / 23:58

      Ah ja, ik ben er dus echt nooit geweest. Ik weet wel dat de meesten van mijn aanwezige Facebookvrienden daar cosplayden en niet gewoon ‘gekostumeerd’ waren, dus daarop baseerde ik dat.
      Jammer dat ik dan net een niet helemaal relevant evenement als grootste voorbeeld heb aangedragen, maar ik denk dat Elfia ook wel het bekendste voorbeeld is.

  2. Daan Kusen 22 april 2014 / 17:46

    Ik ken ook wel een aantal mensen die daar aan mee doen en al dan niet op de EFF/Elfia te vinden zijn. Zelf heb ik het nog nooit gedaan.

  3. Iris 22 april 2014 / 18:09

    Ik vind het wel apart dat je zegt dat mensen die niet cosplayen minder fantasierijk zijn… ?

    • Meike van Roessel 24 april 2014 / 13:53

      Ik bedoelde meer, als je je niet kunt indenken dat iemand daar plezier aan beleeft ofzo. Meer tegen de mensen die het afkeuren/belachelijk maken dan mensen die het zelf gewoon niet doen.

Deel je mening!

