Een wereld van verschil

Hoewel ik op het moment in Amsterdam woon, kom ik oorspronkelijk uit een geheel andere kant van het land. Ik kom namelijk uit Ermelo (en néé, dat is niet Ermeloooo, dat is hoogstens Errrrmelo), een dorpje in het uiterst westen van de Veluwe. Dat is verder niet zulke hele interessante informatie en ook niet helemaal iets om een blog over te schrijven. Het is echter zo dat Ermelo een plekje heeft op de zogenaamde ‘Bible Belt.’ En dat is dan wel weer interessant. Want hoewel veel mensen wel gehoord hebben van deze strook, blijven er nogal wat misvattingen over bestaan die ik bij deze, geheel aan de hand van eigen ervaringen, wil aankaarten.

Ten eerste even voor degenen die oprecht niet weten wat de Bible Belt inhoud: zoals op onderstaande afbeelding te zien is, is het een soort strook die van het noordwesten van het land doorloopt naar Zeeland. Op deze strook is het Christelijk geloof nog sterk aanwezig. Dit is met name gemeten aan de hand van de hoeveelheid stemmen voor SGP en ChristenUnie.

Zoals ook uit deze afbeelding blijkt, is de Bible Belt relatief nog best groot en raakt het meerdere provincies. Ik snap daarom dan ook niet hoe het kan dat mensen doen alsof dit helemaal niet meer aanwezig is. Bij het politicologie vak dat ik volgde werden niet zelden opmerkingen als ‘Maar dat zie je alleen nog op een eenzaam dorpje op de Veluwe, haha!’ de collegezaal in geworpen. W at dan vervolgens weer een lachsalvo ontving en het woord ‘Staphorst’ door de zaal gonsde. Ik voel me daar niet beledigd door, maar ik vraag me wel af of mensen uit de Randstad door hebben dat het hier niet gaat om een of ander dorp, waar de moderne tijd nog niet is doorgedrongen, maar dat dit een groot gedeelte van Nederland beslaat en dat dat gewoon tot de dagelijkse( politieke ) realiteit behoort. Het is lang niet zo ‘ver-van-mijn-bed’ als menig inwoner van Amsterdam zou denken, het is welgeteld 65 minuten met de trein.

Om nog even door te gaan over het idee dat bij ons de moderne tijd nog niet is ingetreden:  de ‘oh hebben ze internet daar dan?’ grap was na de eerste twee keer al niet meer leuk en daarna nog minder.  Oké? Oké.

Er zijn echter dingen die wel echt waar zijn: op zondag is bij ons (bijna) alles dicht, maar volgens de SP heeft dat meer te maken met het beschermen van de kleine winkeliers dan met geloof, we hebben een christelijk winkeltje waarvan niemand echt weet wat het eigenlijk verkoopt en één van onze boekenwinkels kocht vroeger maar weinig Harry Potter boeken in, om de gebruikelijke klandizie niet voor het hoofd te stoten. Kleding die in Amsterdam al bijna saai is, zorgt ervoor dat ik in Ermelo niet over straat kan zonder afkeurende blikken te ontvangen. Mensen groeten hier elkaar amper en als nieuweling zal het jaren duren voordat men je accepteert (aldus mijn moeder, afkomstig uit Den Helder).

Maar er is meer: waar sterke moralisering heerst, is altijd een tegenbeweging. Het is niet voor niets dat in Volendam en Urk het cocaïnegebruik  het hoogste is van Nederland. Wij hielden het ietsje meer bij alcohol, maar ook bij ons was de jeugd het vaak niet helemaal eens met de heersende orde. Zo ben ik ook waarschijnlijk geworden wie ik ben, in combinatie met een niet streng Christelijke opvoeding zit ik inmiddels in het prachtige Amsterdam, maar ik ben niet vergeten dat ik eigenlijk uit een klein dorpje kom. Van de Veluwe. Op de Bible Belt. Ik draag geen zwarte kousen en rokken, maar er zijn nog mensen die dat wel doen. Bij ons gaat het er soms gewoon iets anders aan toe dan in Amsterdam en dat is wel prima.

De Biblebelt ofwel Bijbelgordel in Nederland
One thought on “Een wereld van verschil

Deel je mening!

