Muziekmisbruik

Ken je dat? “Hey, dat liedje is van die ene reclame?” Zoals bij die commercial van KPN bijvoorbeeld (Feeling Good – Michael Bublé). Of die van de Rabobank (uit Amélie, muziek van Yann Tiersen). Dan heb je het over een OST: een Original SoundTrack. Vaak komt deze muziek uit films, series of soms uit de hitlijsten. Stuk voor stuk vaak prachtige en herkenbare melodietjes waar ik al jaren met plezier naar luister, zonder de televisie erbij. Echter viel het mij op dat deze unieke sounds steeds vaker worden gebruikt. Of eigenlijk moet ik misbruikt zeggen.

Het toppunt was toch wel toen ik tattookoning Dikke Dennis op de muziek van The Dark Knight naar een 5 meter hoge springplank zag klimmen bij Sterren Springen. Nu is alles in de context van dit programma natuurlijk belachelijk, maar dat maakt het niet minder schrijnend en het zette me aan het denken. Zo’n beetje elk programma wat ik kijk gebruikt tegenwoordig muziek van Hans Zimmer. Een fantastisch goede componist van onder andere die Batman-trilogie, maar ook de dreigende muziek uit Inception en het pure jeugdsentiment van The Lion King. Bij programma’s waar spanning erg belangrijk is, zoals bij Wie Is De Mol, Expeditie Robinson en ja, ook het springmoment van Dikke Dennis voegt zijn prachtige werk ontzettend veel toe.

De eerste commerciële partij die de muziek van Gerard Joling onder zijn reclame zet krijgt van mij een koekje.
De eerste commerciële partij die de muziek van Gerard Joling onder zijn reclame zet krijgt van mij een koekje.

Dus wat is dat opeens met al die ‘gejatte’ tracks van tegenwoordig? Oké, echt gestolen zal het wel niet zijn gezien er wel flink wat geld in rondgaat, maar de muziek is hier zeker niet voor geschreven. Dat is gecreëerd voor een mooie film of serie die je daarmee associeert. Het versterkt elke scene, emotie en draagt bij aan een unieke ervaring van welk entertainmentproduct dan ook. Laat de muziek weg en je wordt lang niet zo meegezogen in die film als mét het geluid eronder.

Maar als ik nu een cd van deze componist luister op Spotify, en dat gebeurt zeker in tentamenweken vaak, dan ga ik de koppeling met Dikke Dennis maken. Of met Art Rooijakkers die rode schermen uitdeelt. Ook als je los kijkt van de kwaliteit van het programma vind ik dat gewoon zonde. Het is van The Dark Knight! Een absurd goede film waar, naast Heath Ledger als The Joker, ook het orkest van Hans Zimmer een heel groot aandeel in het succes had. Dit soort mix-ups doen af aan de unieke ervaring die de film op je heeft achtergelaten.

Moet je je even voorstellen hoe de musicus er zelf bij zou zitten als hij een vetkwab van vijf hoog een salto ziet maken met zijn levenswerk eronder gemonteerd. Of dat Yann Tiersen zijn prachtige Comptine D’un Autre été L’après Midi (dat heb ik moeten copypasten, inderdaad) gekoppeld werd aan een Nederlandse bank met het Libor-schandaal of andere goede ideeën. Het gaat er bij mij niet in dat dat de bedoeling is geweest.

Ja, voor programma- en reclamemakers is het logisch om dat onder hun product er onder te plaatsen. Het voegt immers meer toe aan hun product. Maar doe het dan wel met mate. Muziek is een unieke ervaring wat niet zo makkelijk op deze manier verkracht mag worden. Dat jullie het even weten.

3 thoughts on “Muziekmisbruik

  1. WJ 8 april 2014 / 20:35

    Feeling Good gaat verder terug dan Bublé, al was dat zeker niet je punt en wellicht wist je het ook wel. ;)

    Maar ik herken me hier wel in. Ik ben een groot fan van M83, maar toen ik begreep dat het ook als achtergrondmuziek in Adam zkt. Eva werd gebruikt brak mijn klomp..

  2. Daan Kusen 9 april 2014 / 19:36

    Ik kijk van al die programma’s eigenlijk alleen maar WIDM, en daarbij heb ik al enkele jaren geleden een extra spel voor mezelf ontwikkeld onder #herkendesoundtrack. Ik vind het mooi dat filmmuziek erkend wordt, alleen die commerciëlen moeten er gewoon met hun klauwen van af blijven!

Deel je mening!

