Mud-throwing Monkeys

 

Ik ga graag in debat, of dat nou online is, in de kroeg, of met vrienden. Politiek zou immers niets zijn zonder een gezonde discussie, en misschien leer je ook eens wat nieuws. Het houdt me op de hoogte, het maakt duidelijk waar ik meer over moet leren, en het geeft me nieuwe zienswijzen op dingen. Het onderwerp maakt mij ook vrij weinig uit, zoals je al kunt zien aan mijn inmiddels lange lijst artikelen op deze blog.

Er is alleen één uitzondering, één onderwerp waar ik absoluut niet tegen kan, en daarom ook voortaan zal ontwijken als de pest.

Israël.

Eerder heb ik het al het politieke kruitvat van de wereld genoemd, en als men online op het onderwerp zoekt zie je al waarom. Het lijkt wel of vanaf de eerste minuut ieder fatsoen aan beide kanten overboord wordt gegooid, en men maar met modder gaat gooien, als een stel bavianen. Termen als genocide, JIDF, antisemiet, dhimmi, gojim, terrorist, diefstal, Pallywood, of zionist, zijn aan de orde van de dag. Godwins komen ook vaker wel dan niet voor, vooral aan de anti-Israëlische kant, en beide partijen zijn ook niet vies van het goedpraten van acties van de eigen partij. Neutralen, áls ze al bestaan, blijven stil of worden in een makkelijker aan te vallen hoekje gedreven. Iedere keer, zeker online, is het dus een verbaal slagveld, en deze slag kent alleen maar veliezers.

©Daniel Kurtzman

Waarom ontstaat deze enorme vijandigheid? Het is een land waar bijna niemand een belang in heeft, dat verder in een economisch weinig interessant gebied ligt (nauwelijks olie, vooral woestijngebied, en geen belangrijke doorvoerhaven, en waarschijnlijk de meest instabiele regio op aarde). Men ziet deze vijandigheid bijvoorbeeld niet in een discussie over Noord-Ierland, of Azerbeidzjan, of zelfs Tibet of voorheen Joegoslavië.

Waarschijnlijk is dit omdat het de perfect storm voor escalerende discussie is. Er is een religieus aspect (Jodendom vs. Islam), een cultureel aspect (Israël heeft een typisch westers politiek stelsel, tegenover het weliswaar hervormende maar nog steeds wat achterblijvende politieke stelsel van het Midden-Oosten), een historisch aspect (De reden dat Godwins zo vaak worden gebruikt is omdat het zionisme zo sterk opkwam door de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog), en in Europa en de VS een zwaar politiek aspect (Het conservatieve, op religie gebaseerde stelsel van Israël trekt veel rechtse medestanders aan, terwijl de revolutionaire aspecten van de Palestijnen en hun imago als onderdrukte bevolking, juist aan de linkerkant veel steun weten te vergaren). Allemaal uiterst zware en uiterst gevoelige scheidslijnen, en het gevolg is duidelijk: een scheiding tussen beide partijen die breder is dan de Jordaanslenk.

En daar heb ik mijn andere bezwaar. Is het niet ook de bedoeling van een debat dat je niet alleen “standpunten” uitwisselt, maar misschien ook eens luistert naar de andere kant van het verhaal, om misschien wel overtuigd te worden? Wanneer is het voor het laatst voorgekomen dat iemand overtuigd werd van het standpunt van de andere partij in een Israëldiscussie? Dat het héél misschien niet kosher is van de Israëlische regering om door te gaan met het bouwen van nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever, of dat Hamas eens moet stoppen met raketaanvallen? Dat mag, hoor, het is toegestaan om fouten van de eigen partij te erkennen en nog steeds van mening kunnen zijn dat het conflict na bijna 70 jaar eens moet stoppen. Ik denk niet dat je daar erg weinig tegenstanders mee zult krijgen. Maar helaas, dat zal wel weer te neutraal zijn, dan zal je wel je ogen sluiten voor de OORLOGSMISDADEN!!11!1!1!! van de andere kant.

Dus, als jullie me ooit weer eens in een Israëldiscussie zien: wijs me op dit artikel. Ik zal jullie dankbaar zijn, dat jullie me helpen herinneren om me nooit meer in deze ordinaire moddergooipartij te mengen.

 

One thought on “Mud-throwing Monkeys

Deel je mening!

