Grote maten deze kant op!

Afgelopen maandag zat ik bij mijn rijschool te wachten tot mijn rijles zou beginnen en om de tijd te doden pakte ik de nieuwe H&M ‘spring collection’ gids erbij. Een groot gedeelte van mijn garderobe bestaat uit H&M, dus misschien zat er iets voor mij bij. Na een paar pagina’s te hebben bekeken sprong een shirt met print mij meteen in het oog. Het was een oversized model en ik was al bijna klaar het desbetreffende kledingstuk  te omcirkelen, toen ik zag dat ik bij de ‘plus size’ oftewel ‘grote maten ‘ sectie was aanbeland. Gezien ik wel stevig ben, maar oversized maat L voor deze 1.58 centimeter lange dame wel érg groot was, ging ik op zoek naar het shirt in het ‘normale’ gedeelte. Nergens te vinden. Ergens was ik geïrriteerd, totdat ik me realiseerde dat het eigenlijk vrij absurd is dat er voor de grote maten een aparte sectie is, met aparte kleding. Ik zou me niet moeten ergeren, de dames en heren met de grote maten wel!

Het is namelijk het geval dat bij de H&M (en bij vele andere winkelketens) het grote maten gedeelte inderdaad een afzijdig iets is. Het is niet een bladzijde of plek in de winkel waar alle kleding in een maatje meer is, maar waar daadwerkelijk een andere kledinglijn te vinden is. Vaak is deze kledinglijn een stuk minder divers dan de ‘gewone’ maten en lijken ze niet eens te vallen onder dezelfde trends. Dit vind ik vreemd, want ik kan me goed voorstellen dat het door moeten lopen naar de ‘grote maten sectie’ best een impact kan hebben op je zelfbeeld. Dat in combinatie met het zeer geringe aanbod, zorgt voor een oneerlijke verdeling die ten koste gaat van mensen die groter zijn dan een maat 42 (bij sommige merken 44).

Ik kan me natuurlijk voorstellen dat hier wel redenen voor te bedenken zijn. Vanuit marktonderzoek zou ik me kunnen voortellen dat bepaalde kledingstukken minder verkopen zodra de maat boven de 42 komt. Naveltruitjes of erg korte of strakke kledingstukken zouden hier over te kunnen vallen. Dit is een idee van mij, ik weet het niet zeker. Het is enkel de enige logische verklaring die ik kan vinden. Ik snap namelijk gewoonweg niet waarom een shirt niet in maat Xs (34) tot XXL (44 en groter) gemaakt kan worden, ik zou zelfs gokken dat dat goedkoper is dan een aparte lijn introduceren. Daarbij zorgt het voor een vreemde scheiding tussen maten; de een ‘mag’ wel een bepaald kleding stuk kopen, de ander niet, omdat het simpelweg niet in jouw maat gemaakt wordt. Alsof een winkelketen zegt; “Neeeee, dat staat jou toch niet? Kom maar mee, hier hebben we een lijn speciaal voor mensen die er uit zien zoals jij.” Heel eng.

Daarbij zendt dit ook het signaal uit dat iedereen met een grote maat, hetzelfde figuur zou hebben. Dit terwijl er tussen verschillende mensen (surprise, surprise!) ook in de grote maten wel degelijk een verschil zit tussen individuen.
De meeste grote-maten-mode is nu gericht op het idee ‘niet te strak’, maar vooral: niet te opvallend. Als je op deze link klikt, zie je toch verrassend veel niet opvallende kleuren: zwart, donkerrood, blauw. Er staan geen heftige prints of kleuren tussen deze selectie (oké, ik moet toegeven; er staat één fel roze shirt tussen), en van de Divided collectie, een gedeelte van H&M dat wat heftiger is qua kleuren en prints en meer gericht op jong volwassenen, is helemaal nergens een grote maat te bekennen. Verder biedt het aanbod van maar zes pagina’s (waar bijvoorbeeld het gedeelte ‘truien&vesten’ voor de normale maten op zich al acht pagina’s bevat) voor alle soorten kledingstukken, niet echt veel variatie. Alsof wordt gezegd: Je bent dik, val voor de rest ook gewoon maar niet op.

Dit kan je zien als gezeur om niks. Maar ik begrijp het echt niet. Waarom moeten deze dames een andere lijn? Is het niet aan hen om te beslissen of zij willen opvallen of niet? Het is natuurlijk heel fijn dat de H&M tegenwoordig grotere maten maakt, maar het zou een veel beter statement zijn om deze maten gewoon toe te voegen aan de kleding die nu tot en met maat 40 of 42 wordt gemaakt. Duw de grote maten niet (letterlijk!) in het verdomhoekje, Wek niet de indruk dat er voor een gedeelte van de bevolking een hele andere mode bestaat.  Dit kan alleen maar voor negatieve connotaties zorgen; mensen die niet meer in hun eigen maat kopen, omdat er niks te vinden is. Mensen die niet naar die sectie willen in de winkel, omdat er groot ‘plus size’ of ‘grote maten’ boven hangt.
Allemaal onzin: laat mensen lekker zelf uitmaken wat geschikt is voor hun lichaam of niet. Daar hebben ze echt geen winkelketen voor nodig.

One thought on “Grote maten deze kant op!

  1. Ann 3 april 2014 / 12:55

    Ik ben het helemaal met je eens. Het is eigenlijk te gek voor woorden.

    Jammer dat ‘grote’ mensen geen ‘gewone’ kleding mogen dragen van winkels.

Deel je mening!

