Parkeerleed

SAMSUNG
Parkeren in Emmen bij winkelcentrum. Uurtje shoppen? Twee uur dokken. Zo doen we dat.

“U wilt hier parkeren. Mag dat?”, aldus de ingesproken robotmevrouw van mijn theorie-examen drie jaar terug. Ja, ik mag hier parkeren, maar of ik het überhaupt wil is  een tweede. Een van de grootste verschillen die ik heb opgemerkt bij het verhuizen van de provincie Groningen naar het westen is het bizarre parkeerbeleid. Zowel voor fietsen als auto’s is het zowat onmogelijk je vervoermiddel ergens te stallen. Of nouja, mogelijk is het wel… het is echter maar net wat je er voor over hebt. Een fortuin, of in sommige gevallen, je voertuig.

Mij is dat laatste in ieder geval gisteren overkomen. Ik stalde mijn fiets netjes, zoals de rest van heel Utrecht op vrijdag, in de fietsrekken bij het station. Als ik maandag na een gezellig weekend terugkom, tref ik de tweewieler aan op de stoep bij een bord van de gemeente. “Fiets weg? http://www.utrecht.nl/fietsweg” staat er op. En ja hoor. In de verte zie ik mannen in oranje hesjes aan komen rijden in een zwaailichtbusje met aanhanger. Het vizier is gericht op mijn fiets en om het alvast makkelijker te maken is-ie alvast voorgesorteerd, samen met een stuk of vijftien andere soortgenoten, op de stoep. Gelukkig kon ik mijn stalen ros net redden en ik fiets naar school. Was mijn trein vijf minuten later geweest, dan had ik mijn fiets terug moeten kopen of was het vaarwel met mijn grote vriend.

Waarom mijn fiets er werd uitgepikt om opgehaald te worden is me tot nu toe een raadsel. Misschien heeft een aso hem buiten de rekken geparkeerd terwijl ik weg was, ik zou het niet weten. Ik weet wel dat ik de manier van handelen van de gemeente Utrecht aardig robuust vind. Dat ik binnen een weekend mijn fiets kwijt kan zijn is echt schandalig. Er staan soms stukken schroot drie maanden weg te rotten zónder dat ze worden opgehaald. Hogere wiskunde is daar niet voor nodig, die pik je er zo uit als je er dagelijks bent. Mijn fiets mag dan wel lelijk zijn, maar vergeleken met die roestige barrels verdient mijn tweewieler de schoonheidsprijs.

En dan is dit slechts het fietsgedeelte. Stel je voor dat je in een van ‘de grote steden’ woont en je bent in het bezit van een auto. Ik vertel waarschijnlijk niets nieuws, maar geparkeerde motorvoertuigen kosten je fortuinen. Toch verwonder ik me over de cijfers die het CBS reeds publiceerde. In Telegraaf-termen noem ik deze inkomsten astronomisch. 660 miljoen euro is een aantal gemeentebegrotingen bij elkaar. Bezuinigingen? Huh?

Ik raakte nog meer verbaasd toen ik de reden van de stijging zag. Betaald parkeren stagneert in de statistieken, want daar betalen we ons al scheel aan concludeert ook de overheid. Nee, het recordbedrag werd veroorzaakt door het uitbreiden van parkeerzones. Dat betekent dus dat als je in Utrecht woont, de gemeente op een gegeven moment een automaat kom installeren in je voortuin. Niet alleen gasten, maar ook jij moet dan als burger van de stad jaarlijks een financiële bijdrage in de vorm van parkeerbelasting leveren. In de drukke binnenstad kan ik me deze maatregel nog enigszins voorstellen. Maar ver daarbuiten, waar ik bijvoorbeeld nu woon, verzetten buurtgenoten zich al enige tijd tegen een blauwe streep op hun stoep. En vroeg of laat gaat hij er komen, ook nu GroenLinks niet meer de grootste partij is binnen de gemeente.

Uiteraard zitten er naast financiële motieven ook andere redenen achter. Zoals de naam GroenLinks bijvoorbeeld al zegt is dit allemaal een lobby om de stad en het straatbeeld een beetje netjes en schoon te krijgen. Maar de mate waarin dat hier gebeurt is op zijn zachtst gezegd extreem te noemen. Ik zou mijn fiets het liefste thuislaten na gisteren en een auto hebben lijkt me eerder een last dan een lust. De gemeentes hier slaan door op hun parkeerbeleid. Maak je vrije plekken om te parkeren ontoegankelijk, zorg dan ook voor een degelijk alternatief… Zoals in de vorm van parkeergarages bijvoorbeeld of nóg meer ruimte om je fiets neer te kwakken op het station. In 2030 misschien? Wie weet! Tot die tijd ga ik wel te voet of in die stampvolle bussen naar de Uithof… Viva la Randstad.

Deel je mening!

